داستان لوگوی بی‌ام‌و

داستان لوگوی بی‌ام‌و

معنی لوگوی bmw

از هر کسی که درباره لوگوی ب‌ام‌و بپرسید همه به شما خواهند گفت داستان لوگوی این برند به پره‌های هواپیماهایی بازمی‌گردد که ب‌ام‌و در جنگ جهانی اول می‌ساخت و ترکیبی از پره‌های سفیدرنگ هواپیما و آبی‌رنگ آسمان بود؛ اما اشتباه نکنید! همه‌ی این داستان‌ها اشتباه هستند و آن‌گونه که تصور می‌شود نیست.

لوگوی بی‌ام‌و BMW

هم‌زمان با تغییر لوگوی ب‌ام‌و در زمان معرفی i4 کانسپت الکتریکی، ما فکر کردیم که به تاریخچه رنگ‌ها و نشان‌های ب‌ام‌و بپردازیم و اینجا بود که به اشتباهات زیادی پی بردیم. به منظور دست یافتن به ریشه‌ی لوگوی ب‌ام‌و باید به 103 سال پیش یعنی سال 1917 برویم…

لوگوی بی‌ام‌و BMW

در این زمان بود که شرکت ب‌ام‌و اولین بار در آلمان ثبت شد هرچند لوگویی در آن زمان وجود نداشت. ب‌ام‌و در ابتدا شرکتی مونیخی بود که به تولید پیشرانه هواپیماها می‌پرداخت. نام این شرکت در ادامه به Bayerische Motoren Werke یا کارهای موتوری باواریایی تغییر یافت. این شرکت هنوز هم پیشرانه‌های هواپیماها را می‌ساخت و بنابراین نیازی به معرفی لوگوی شاخص به مشتریان نداشت. سه ماه پس از ثبت شرکت بود که اولین لوگو معرفی شد. لوگوی این شرکت مشابه لوگوی اولیه بود و یک حلقه مشکی‌رنگ در بیرون قرار گرفته و نام کمپانی نیز داخل آن نوشته شده بود. البته مرکز لوگو دارای طراحی آبی و سفید بود که در کل بازخوردهای خوبی دریافت کرد.

لوگوی بی‌ام‌و BMW

اما برخلاف تصور عموم، این لوگو نتیجه‌ی ساخت پیشرانه هواپیماها نبود بلکه از رنگ‌های ایالت باواریا گرفته شده بود. البته قوانین تجاری محلی در آن زمان باعث می‌شد از چنین رنگ‌هایی استفاده‌های تجاری نشود و به همین خاطر بود که ب‌ام‌و مجبور به ایجاد برخی تغییرات شد.

لوگوی بی‌ام‌و BMW

اگرچه تمرکز اصلی ب‌ام‌و روی پیشرانه‌های هواپیما بود اما این موضوع تنها دلیل اصلی ایجاد سو تفاهم درباره طراحی لوگوی این برند نبود. مقصر اصلی بازاریابی خود ب‌ام‌و بود! در سال 1929 لوگوی ب‌ام‌و در تیغه‌های پروانه هواپیماها استفاده می‌شد. مجله‌ای مرتبط با ب‌ام‌و در سال 1942 از طراحی مشابهی استفاده کرد و طی این سال‌ها تصور مشهور درباره لوگوی ب‌ام‌و به وجود آمد. یکی از مدیران گروه ب‌ام‌و کلاسیک می‌گوید این تفسیر از لوگوی ب‌ام‌و حدود 90 سال است که وجود دارد. ب‌ام‌و هرگز کاری برای شفاف‌سازی دراین‌باره انجام نداد و طرفداران هم همان تصور اولیه در برابر لوگوی این برند را دارند.

لوگوی بی‌ام‌و BMW

خب درحالی‌که لوگوی ب‌ام‌و کاملاً سرراست به نظر می‌رسد اما سوالی وجود دارد و آن‌هم رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش ب‌ام‌و M می‌باشد. برای افرادی که با تاریخچه این برند آشنا هستند می‌دانند که M بازوی موتور اسپورت ب‌ام‌و در سال‌های پیش و مسئول تولید خودروهای مسابقه‌ای بوده است. در دهه 70 میلادی بود که ب‌ام‌و M کار خود را شروع کرد و نیازمند اسپانسر بود. در آن زمان شرکت Texaco اسپانسر اصلی موتور اسپورت در سراسر دنیا بود و به همین خاطر ب‌ام‌و آن را هدف قرار داد.

لوگوی بی‌ام‌و BMW

نوار قرمز موجود در لوگوی M نشان دهنده‌ی رنگ شرکت Texaco، رنگ آبی نشان دهنده‌ی ایالت باواریا و رنگ بنفش نیز نشان دهنده‌ی همکاری دو برند با یکدیگر است زیرا ترکیب دو رنگ آبی و قرمز باهم باعث ایجاد رنگ بنفش می‌شود. اگرچه چنین همکاری‌ای تا ابد دوام نیاورد اما همین نشان روی محصولات ب‌ام‌و به خوبی جواب داد و بنابراین امروزه نیز شاهد چنین لوگویی روی محصولات ب‌ام‌و M هستیم.

منبع:پدال

امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما