نگهداری گیربکس اتوماتیک

نگهداری گیربکس اتوماتیک

شرایط نگهداری و استفاده از گیربکس اتوماتیک از احتیاط بیشتری برخوردار است. در این مقاله سعی بر این است نحوه نگهداری و رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک را برای شما عزیران به اشتراک بگذاریم.

نحوه رانندگی در ترافیک‌های طولانی

در ترافیک های بیش از ۱۵ دقیقه بهتر است دنده را در حالت دستی بگذارید تا فشار کمتری به گیربکس وارد شود زیرا در غیر اینصورت گیربکس مدام بین دنده های ۱ و ۲ در حال رفت و برگشت خواهد بود و فشار بدون دلیل زیادی را به گیربکس خودرو وارد خواهد کرد.

رانندگی در توقف‌های کوتاه

خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته‌تر به‌اندازه‌ای هوشمند هستند که در سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند. پس هرگز به منظور کاهش مصرف سوخت فکر رانندگی در حالت خلاص نباشید.

پارک کردن

برای پارک کردن خودرو سعی کنید وزن خودرو را به گیربکس تکیه ندهید. اکثرا رانندگان برای پارک کردن خودرو آن را فقط در حالت (P) یا همان پارک قرار می دهند بدون اینکه از ترمز دستی استفاده کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و کل وزن ماشین را گیربکس باید تحمل کند مخصوصا در سراشیبی ها!! برای حالت پارک به صورت صحیح در خودروهای گیربکس اتوماتیک پس از توقف کامل دنده را در حالت (N) قرار دهید ، سپس ترمز دستی ماشین را بکشید و در نهایت دنده را روی (P) یا حالت پارک قرار دهید.

تغییر ندادن حالت دنده در حین حرکت

قبل از توقف کامل خودرو، حالت (P) پارک را درگیر نکنید. با اینکه اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه‌ی انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمی‌دهند با این حال حواستان باشد که بعد از توقف کامل خودرو میتوانید آن را در حالت پارک قرار دهید. هیچوقت حالت دنده را هنگامی که خودرو متحرک است تغییر ندهید. برای تغییر حالت دنده در گیربکس های اتوماتیک خودرو باید کاملا متوقف باشد و پس از تغییر حالت دنده سعی کنید یه مکس کوچک کنید و سپس اقدام به حرکت کنید.

تعمیرات گیربکس

برای تعمیر گیربکس اتومات به هر تعمیرگاهی اعتماد نکنید زیرا کاری بسیار تخصصی می باشد. عموما پس از تعمیر گیربگس های اتوماتیک خودرو در حین تعویض دنده با تقه هایی مواجه می شود که دلیل آن استفاده نکردن از قطعات فابریک و همچنین ساعت نکردن درست گیربکس می باشد. پس به تعمیرگاهی مراجعه کنید که اطمینان دارید خدمات را با نهایت کیفیت و دقت انجام می‌دهد.

عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای گیربکس اتوماتیک با عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد. در حالت ایده آل بهتر است پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به‌وسیله‌ی گیج تعبیه‌ شده بررسی شود و توصیه می‌شود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود. حتما از روغن مناسب گیربکس اتوماتیک استفاده کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما