روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک

یکی از کاربردی‌ترین چراغ‌های اخطار پشت آمپر، چراغ چک موتور یا Engine Check است. اگر به محض روشن شدن این چراغ در خودروی خود، نسبت به عیب‌یابی آن سریعا اقدام کنید از متحمل شدن هزینه‌های تعمیری گزاف‌تر به میزان قابل توجه‌ای جلوگیری خواهید کرد. در ادامه چند علت اصلی برای روشن شدن چراغ چک خودرو را بیان خواهیم کرد.

سنسور اکسیژن

1.خرابی سنسور اکسیژن:

شایع‌ترین موردی که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود وجود مشکل در سنسور اکسیژن است. البته تعمیر سنسور اکسیژن موردی نیست که هزینه‌ی زیادی را تحمیل کند اما اگر نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید اولین عارضه‌ی هزینه‌آوری که نصیب‌تان می‌شود این است که مصرف سوخت خودروی‌تان تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های شما جهت خرید سوخت است.علاوه بر این خراب بودن سنسور اکسیژن در طولانی مدت موجب خراب شدن کاتالیزورها در بلند میگردد.

2.وایر شمع ماشین

در صورت خرابی وایر شمع و حتی خود شمع، چراغ چک خودرو  روشن خواهد شد.در هر لحظه اي، هر مکانی و هر شرایطی، نوع سوخت و ساز و عملکرد ماشین بـه شمع وابسته اسـت. خرابی وایرها باعث می‌شود تا جریان کافی به شمع‌ها منتقل نشود. همچنین ایراد در وایرها باعث می‌شود جریان برق به قسمت‌های دیگر خودرو نفوذ کند که باعث خرابی بیشتر و خسارت بیشتر می‌شود. سعی کنید تا وایر شمع و خود شمع را به صورت منظم بررسی کنید زیرا خرابی این قسمت کل سیستم سوخت و ساز ماشین را مختل می‌کند و بی توجهی به آن باعث آسیب به قسمت‌های دیگر خودرو مانند کاتالیزور هم میشود.

ترموستات

3.ترموستات

وظیفه اصلی ترموستات خنک کردن موتور است. وقتی دمای موتور  بالا می‌رود با دستور ترموستات مایع خنک کننده در موتور به گردش در می‌‌آید و دمای موتور پایین خواهد آمد. در صورتی که ترموستات خودرو معیوب باشد، خنک کردن خودرو هم با مشکل مواجه شده و چراغ چک خودرو هم برای هشدار روشن خواهد شد.

در باک خودرو

4.بسته نبودن درب باک خودرو

در صورتی که در باک خودرو به درستی بسته نشده باشد و شل باشد ممکن است چراغ چک خودرو نیز روشن شود. البته توجه داشته باشید که به محض محکم کردن درب باک، چراغ چک خاموش نخواهد شد و ممکن از مدتی طول بکشد.

کوئل

5. کوئل

خرابی در کوئل خودرو نیز باعث روشن شدن چراغ چک خواهد شد. وظیفه کوئل رساندن اکسیژن به شمع ها برای جرقه زدن است. هم خرابی شمع ها به تنهایی و حتی کوئل به تنهایی باعث روشن شدن چراغ چک میشود.

کاتالیزر

6.کاتالیزر

وظیفه کاتالیزر تبدیل گازهای سمی به گازهای کربن دی اکسید است. در صورت ایراد در کاتالیزر، چراغ چک هم روشن میشود. البته این ایراد در خودروهای قدیمی و فرسوده بیش‌تر دیده می‌شود ولی باز هم در خودروهای مدل بالا نیز امکان بروز ایراد هست که البته هزینه تعویض هم بسیار بالا است که توصیه اصلی ما این است که حتما مراقب عملکرد مناسب شمع‌ها باشید چرا  که خرابی شمع ها موجب خرابی کاتالیزر میشود.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما