تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض فیلتر گیربکس و سرویس کردن آن، در بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک نقش اساسی و مهمی ایفا می کند. اگر فیلتر و روغن گیربکس به درستی انتخاب یا تعویض نشوند، می توانند برای گیربکس مشکلات زیادی بوجود آورند. حتی ممکن است کارایی گیربکس را کاهش داده و منجر به عملکرد نامطلوب آن شوند. از این رو حفظ سلامتی و عملکرد عالی گیربکس با تعویض فیلتر و روغن، بسیار مهم است.

از اجزای اصلی و مهم در گیربکس، فیلترهای انتقال هستند. این نوع فیلترها که در بالای ظرف انتقال قرار گرفته اند، از ورود هر نوع مایع اضافی به گیربکس جلوگیری می کنند. همچنین تنظیم کننده فشار سیال در جعبه دنده هستند. در اصل باید فیلتر گیربکس را نوعی صافی در نظر بگیریم که قبل از انتقال مایع روان کننده به داخل جعبه دنده، اقدام به جمع آوری هر نوع آلاینده ای همچون زباله و خاک می نماید. 

نحوه تعویض فیلتر گیربکس 

تعویض فیلتر گیربکس باید هر چند وقت یکبار انجام شود. البته در نمونه گیربکس های جدیدی که وارد بازار شده اند، دیگر خبری از فیلتر نیست. بلکه این فیلترها در داخل خود گیربکس نصب شده اند. از این رو هر فردی نمی تواند به راحتی، خود اقدام به تعویض فیلتر نماید. در اصل ساختمان فیلترهای جدید به گونه ای طراحی شده است که از عمر بالایی برخوردار بوده و کمتر دچار آسیب و خرابی می شوند؛ اما در صورت بروز هرگونه آسیبی، باید برای تعویض این نوع فیلترها به سراغ تعمیرکار متخصص رفت. 

نحوه تعویض فیلتر گیربکس بسته به نوع گیربکس، ممکن است به صورت خودکار با فیلتر داخلی انجام شود، یا به صورت خودکار با فیلتر خارجی. این که نحوه تعویض فیلتر باید به چه صورت انجام شود، توسط تعمیرکار متخصص و با تجربه تعیین خواهد شد. 

فیلتر گیربکس اتومات
فیلتر گیربکس اتومات

فیلتر گیربکس پژو، هیوندا، کیا، لکسوس، AL4

فیلترهای گیربکس در خودروهای مختلف، بسته به نوع و مدلی که دارند متفاوت خواهند بود. در واقع باید بگوییم گیربکس های اتوماتیک از انواع فیلترها برخوردارند که لازم است برای تعویض آنها به مدل خودرو توجه ویژه ای داشت. از آنجایی که بیشتر گیربکس ها بر روی خودروهای اتوماتیک از نوع سی وی تی هستند، بهتر است تعویض فیلتر آنها را به افراد باتجربه سپرد. اما گیربکس های آ ال 4 از سیستم ساده تری برخوردار بوده و ممکن است تعمیرکاران معمولی هم قادر به تعویض فیلتر آنها باشند. بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن گیربکس در بخشی از سیستم گیربکس قرار دارد که با استفاده از روغن مخصوصی بخش های مختلف سیستم را روان می کند. این فیلتر وظیفه دارد تمامی ذرات ریز و ناخالصی های موجود در داخل روغن را جدا سازد. این کار منجر می شود تا از خرابی و آسیب دیدگی بخش های دیگر گیربکس جلوگیری شود. 

عملکرد فیلتر روغن گیربکس 

تعویض فیلتر گیربکس باعث می شود که عملکرد فیلتر روغن بهبود یابد. به این دلیل که گیربکس نیاز دارد تا با استفاده از روغن مخصوصی نرم شده و حرکت کند. حال اگر این روغن از ناخالصی برخوردار باشد، مشکلاتی برای گیربکس ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، در سیستم جعبه دنده از فیلتر روغن گیربکس استفاده می شود. این فیلتر می تواند ذرات ریز مشکل ساز را از روغن جدا کرده و عملکرد سیستم گیربکس را بهبود ببخشد. 

به تعمیرگاه هادیلو میتوانید مراجعه کنید.

نحوه تعویض فیلتر روغن گیربکس
نحوه تعویض فیلتر روغن گیربکس

نشانه خرابی فیلتر گیربکس 

خرابی فیلتر در گیربکس های اتوماتیک بسته به چند عامل قابل شناسایی است. بعد از آن باید حتما فرایند تعویض فیلتر گیربکس انجام شود. این عوامل نشان دهنده عبارتند از:

  • ساییدگی در قطعات گیربکس
  • پلیسه زدن قطعات سیستم گیربکس 
  • مسدود شدن فیلتر گیربکس
  • تغییر رنگ روغن (تیره شدن) گیربکس

انواع فیلتر روغن گیربکس 

فیلترهای روغن گیربکس با تنوع بالایی در بازار عرضه می شوند که مدل های باکیفیت و پرکاربرد آنها را باید چنین بیان کنیم:

  1. فیلتر روغن کمپرسور تبریز 
  2. فیلترهای روغن گیربکس بوریس
  3. فیلتر روغن گیربکس MANN
  4. فیلترهای روغن گیربکس لیفتراک 
  5. فیلتر روغن Durmax 

قیمت فیلتر روغن گیربکس 

برای تعیین قیمت تعویض فیلتر گیربکس عوامل مختلف بسیاری وجود دارند. در این میان مهمترین عامل، نوع و مدل خودرو خواهد بود. پس از آن نیز نوع برند فیلتر تولید شده و کیفیتی که دارد، می تواند تعیین کننده قیمت فیلتر باشد. 

اگر به دنبال آن هستید که از سیستم گیربکس اتوماتیک خودروی خود به خوبی مراقبت کنید و از بروز آسیب به آن در آینده جلوگیری نمایید، بهتر است به دنبال برند فیلتر روغن گیربکس باکیفیتی باشید. با خرید چنین فیلتری عملکرد سیستم گیربکس را نیز بهبود بخشیده و از بروز آسیب جدی به آن جلوگیری خواهید کرد. 

برای تعویض روغن گیربکس اتومات به تعمیرگاه هادیلو مراجعه کنید

فلتیر گیربکس چیست؟
فلتیر گیربکس چیست؟

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس 

تعویض فیلتر گیربکس در خودروهایی که دارای فیلتر روغن گیربکس جداگانه ای هستند، زمانی انجام می شود که برای فیلتر مشکلی رخ دهد. البته در حالت معمول بهتر آن است که وقتی اقدام به تعویض روغن گیربکس می نمایید، فیلتر آن را نیز تعویض کنید. با این حال تعیین زمان تعویض فیلتر بسته به نوع و مدل خودرو می تواند متفاوت باشد. 

در حالت کلی بهترین زمان برای تعویض فیلتر گیربکس، طی کردن 20 هزار کیلومتر توسط خودرو است. با تعویض به موقع فیلترهای روغن گیربکس، می توان از بروز آسیب جدی به خودرو جلوگیری کرد. همچنین هزینه های تعمیر گیربکس اتوماتیک را نیز کاهش داد. تنها کافیست فرایند تعویض فیلتر این نوع گیربکس ها را به متخصصان باتجربه بسپارید. 

در حال حاضر بیشتر خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، نیاز به تعویض فیلتر خواهند داشت. از جمله خودروهای تویوتا، پژو 206 اتومات، لندکروز، اچ سی کراس، سوزوکی و . البته فیلتر گیربکس در برخی از خودروها داخل کارتل است که برای تعویض آنها باید به افراد متخصص مراجعه کرد از جمله: بنز، بی ام دبلیو، خودروهای مدل ژاپنی و

تعویض فیلتر روغن گیربکس کمک می کند تا از ورود ذرات ریز و ناخالصی به بخش های مختلف گیربکس جلوگیری شود. همچنین عملکرد و طول عمر موتور خودرو را نیز افزایش می دهد. در نهایت نیز از جذب آلاینده های مختلف توسط موتور جلوگیری می کند

نوع و مدل خودرو، کیفیت و برند تولید کننده، تکنولوژی و متریال، بازار منطقه ای، مکان توزیع، تخفیفات و پیشنهادات ویژه و امکانات اضافی، عوامل تعیین کننده قیمت خرید فیلترهای گیربکس به شمار می روند

امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.