نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

اگر در مورد نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک هیچ پیش زمینه ای ندارید یا حتی تصور می کنید رانندگی کردن با این خودروها دشوار است، کمی زمان به ما اختصاص دهید تا برای شما در مورد راحتی رانندگی با این نوع خودروها صحبت کنیم. در اصل از زمانی که خودروهای اتوماتیک به بازار عرضه شده اند، افراد زیادی تمایل به استفاده از آنها یافته اند. 

برخی از خریداران خودروهای دنده اتوماتیک، افرادی هستند که به دلیل کهولت سن دیگر قادر نیستند به راحتی رانندگی کنند؛ یا این که مهارت کافی در رانندگی با دنده و کلاچ نداشته و نمی توانند خودرو دنده دستی را به راحتی کنترل نمایند. از این رو به سراغ تهیه ماشین های دنده اتوماتیک می روند که رانندگی با آنها آسان و در عین حال حساس است. 

برای آغاز حرکت با ماشین دنده اتوماتیک، اولین قدم نحوه روشن کردن آن است. برای این کار باید ابتدا دنده را بر روی حالت D قرار دهید. سپس پای خود را بر روی پدال ترمز فشرده و استارت بزنید. لازم است برای تغییر حالت دنده اتوماتیک، دکمه کنار دنده را بزنید و اقدام به آزاد کردن دنده نمایید. در این حالت شما به راحتی می توانید حالت دنده را تغییر دهید. 

البته به خاطر داشته باشید که نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در مدل های مختلف یکسان نیست. یعنی برخی از ماشین ها دکمه کنار دنده را ندارند. در این حالت نیازی به فشردن دکمه نبوده و می توان به راحتی حالت دنده را تغییر داد. وجود دکمه در کنار دنده، تنها امنیت بیشتر برای دنده اتوماتیک را به همراه خواهد داشت و عملا دنده اتوماتیک های فاقد دکمه، امنیت بالایی ندارند. بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس پژو و تعمیر گیربکس مزدا

نحوه رانندگی با گیربکس اتوماتیک
نحوه رانندگی با گیربکس اتوماتیک

نحوه به حرکت درآوردن خودرو با گیربکس اتومات

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و به حرکت درآوردن آن از چندین مرحله تشکیل می شود. اگر این مراحل به ترتیب طی شوند، می توان شاهد حرکت آسان خودرو بود. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  1. ابتدا بر روی پدال سمت چپ (ترمز) فشار وارد کنید و دکمه استارت خودرو را بزنید.
  2. اگر بخواهید خودرو را به سمت جلو حرکت دهید، باید شیفتر را بر روی حالت D بگذارید و در صورت عقب گرد خودرو، باید شیفتر بر روی حالت R قرار گیرد.
  3. پای خود را به آرامی از روی ترمز برداشته و بر روی پدال سمت راست (گاز) بفشارید. 
  4. خودرو حرکت خود را آغاز نموده و بسته به سرعتی که شما دارید، خودرو دنده مناسب را انتخاب می کند. 

بیشتر بخوانید: تعویض روغن گیربکس با دستگاه

متوقف کردن و پارک کردن

برای متوقف کردن خودرو بعد از رانندگی، باید ابتدا با فشردن پدال ترمز، سرعت حرکت خودرو را کاهش داد. این اقدام منجر می شود تا گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار دنده را پایین آورد. پس از آن پدال ترمز را کامل فشرده و ماشین را متوقف سازید. زمانی که خودرو به طور کامل متوقف شد، پای خود را همچنان بر روی ترمز نگه داشته و اهرم را بر روی حالت P قرار دهید. 

همیشه در نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک به خاطر داشته باشید که پس از توقف، باید حتما ترمز دستی را بکشید. البته برخی از خودروهای دنده اتوماتیک وجود دارند که ترمز دستی آنها به شکل دکمه است. با فشردن دکمه می توان توقف کامل خودرو را تثبیت کرد. در نهایت نیز باید خودرو را خاموش کرده و از آن خارج شوید. 

 

اگر شما هم به دنبال استفاده از خدمات تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک هستید، لزوما باید مقداری وقت با ارزش خود را صرف یافتن بهترین شرکت های فعال در این زمینه نمایید. با استفاده از تیم های مجرب و حرفه ای که سابقه درخشانی در این زمینه دارند، شما می توانید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل و خرابی اقدام نمایید. پس برای کسب بازدهی مطلوب به کاربران توصیه می شود تا به تعمیرگاه هادیلو برای تعمیر بیایند.

رانندگی با گیربکس اتومات
رانندگی با گیربکس اتومات

حالت S و L دنده اتوماتیک

دو حالت S و L بر روی شیفتر دنده اتوماتیک خودرو وجود دارد، که مفاهیم مختص به خود را دارند. اولی مخففی از حالت اسپرت (Sports Mode) است که در واقع به راننده این امکان را می دهد تا بتواند سیستم تعلیق خودرو را پایین آورد. در اصل به آن حالت خواباندن شاسی ها هم گفته می شود که منجر به افزایش قدرت و سرعت بیشتر ماشین می گردد. 

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در حالت S به خودرو اجازه می دهد که زمان طولانی تری را بر روی یک دنده بماند و اجازه دهد سرعت خودرو به حداکثر میزان لازم برسد. حالت دوم، مخففی از عبارت (Low Mode) است. این حالت دنده اتوماتیک به راننده امکان می دهد که بتواند سرعت را کاهش داده و قدرت ماشین را افزایش دهد. اصولا از این حالت دنده زمانی که رانندگی در شیب تند انجام شود یا خودرو قصد یدک کشی داشته باشد، استفاده می شود. 

حالت خلاص کردن دنده اتومات

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در حالت خنثی یا خلاص، آسیب زیادی به خودرو وارد می کند. همچنین منجر به اتلاف سوخت زیادی می شود. از نظر ایمنی هم به هیچ عنوان رانندگی در حالت خلاص توصیه نمی شود؛ زیرا این حالت رانندگی کنترل خودرو را دچار مشکل کرده و حتی احتمال بروز حالت ترمز ضربه ای در خودرو را نیز ایجاد می کند. بهتر است حتما در زمان رانندگی با این نوع خودروها، دنده درست تنظیم شود تا عملکرد خودرو بهبود یابد. 

حالت دنده ها در گیربکس اتوماتیک
حالت دنده ها در گیربکس اتوماتیک

نحوه تعویض دنده در حالت حرکت

اگر نیاز دارید در مسیری به صورت متوالی اقدام به تعویض دنده در حالت حرکت نمایید، بهتر است ابتدا کامل خودرو را متوقف نموده و سپس دنده را از حالت D به حالت R تغییر دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که تغییر حالت دنده در حین حرکت، فشار بسیار زیادی به گیربکس وارد می کند. 

پس حتما باید با نهایت دقت انجام شود. البته می توان در نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک به منظور تعویض دنده در حالت حرکت، دنده را از حالت D به حالت اسپرت تغییر داد که این مسئله برای خودرو مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 

سوالات متداول چراغ چک گیربکس

رانندگی با این نوع خودروها 6 مرحله کلی دارد که شامل روشن کردن خودرو، چیدن دنده، آزادسازی ترمز، کنترل سرعت، توقف خودرو و تغییر دنده در حالت پارک می شود

اگر خودرو برای کمتر از 2 دقیقه در ترافیک توقف داشته باشد، نیازی نیست گیربکس در حالت خلاص قرار بگیرد؛ زیرا خلاص کردن گیربکس در چنین حالتی و مجددا باز گرداندن آن به حالت D، بر روی کلاچ ها، سوپاپ ها و فشار وارد کرده و میزان استهلاک خودرو را افزایش خواهد داد

با وجود آنکه، هر خودرویی که بدون نیاز به کلاچ قادر باشد دنده را تعویض کند اتوماتیک به شمار می رود، اما این نوع گیربکس ها دارای انواع مختلفی هستند. از جمله گیربکس های اتوماتیک معمولی، گیربکس های متغیر پیوسته (CVT) و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.