دکمه برف روی دنده اتوماتیک

دکمه برف روی دنده اتوماتیک

معمولا خودروهای 206 اتوماتیک و 207 اتوماتیک بسیار درگیر مشکل روشن شدن چراغ اس و برف میشوند و معولا برای مالکان این خودرو هزینه های زیادی را نیز به بار می‌آورند. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی بروز این ایراد در گیربکس اتوماتیک 206 و گیربکس اتوماتیک 207 می‌‌پردازیم. اینجا میگوییم دکمه برف روی دنده‌ی اتوماتیک چیست و حالت برقی گیربکس اتوماتیک چیست و در دنده اتوماتیک دکمه s یعنی چه؟

1ـ ضعیف یا خراب شدن شیر برقی

در صورت بروز مشکل در شیربرقی، گیربکس روی دنده 3 که دنده اضطراری است میرود و از آن خارج نمی‌شود مگر با روشن و خاموش شدن خودرو.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس با دستگاه  اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
  • برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو مراجعه کنید.
شیربرقی

2ـ رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس 

خودروهای دنده اتوماتیک در قسمت پشت آمپر خود یک شمارنده دارند که نشان می‌دهد زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو چه کیلومتری است و این بسته به فشار و استهلاک خودرو متفاوت است. اگر این شمارنده به زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برسد، با وجود سالم بودن گیربکس ، علامت اس و برف روشن می‌شود که با روشن و خاموش شدن خودرو خاموش نمی‌شود. حتما برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید اقدام کنید.

شمارنده-تعویض-روغن-گیربکس-اتوماتیک-

3ـ فشار روغن

بالا یا پایین رفتن فشار روغن گیربکس اتوماتیک نیز باعث روشن شدن چراغ اس و برف می‌گردد.

4ـ مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس

5ـ نقص در  ECU

  • نقص در تامین ولتاژ ECU
  • قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل
  • چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی  در ECU
ای-سی-یو-ساژم

دکمه برف روی دنده اتوماتیک و یا دکمه ستاره روی دنده اتوماتیک برای چیست؟

در بسیاری از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، دکمه “S” به معنای “Sport” یا حالت ورزشی است. وقتی که شما دنبال سرعت و عملکرد بیشتری در رانندگی هستید، می‌توانید گیربکس را در حالت “S” قرار دهید. در این حالت، خودرو معمولاً تغییرات دیرتری در دنده انجام می‌دهد و به RPM (دوران در دقیقه) بالاتری می‌رسد، که باعث عملکرد پویاتر و ورزشی‌تر می‌شود. همچنین، در این حالت ممکن است تا حدی از ترمز موتور (engine braking) بهره ببرید که به جلوگیری از سرعت زیاد هنگام معکوس شدن کمک میکند.

در واقع، حالت “S” برای تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیز‌تر و ورزشی‌تر در مقایسه با حالت “D” درایو معمولی است. همچنین، در برخی خودروها ممکن است از حالت “S” برای تغییر دستی دنده (paddle shifters) نیز استفاده کنید. در این حالت، شما می‌توانید به صورت دستی بین دنده‌ها جابه‌جا شوید تا کنترل بیشتری بر روی تغییرات دنده و گیربکس داشته باشید.

دکمه s روی دنده اتوماتیک چیست؟

همونطور که در بالا هم بهش اشاره کردیم دکمه s روی دنده اتوماتیک برای حالت sport هستش که در این حالت وقتی روی حالت s هستید خودرو از حالت دنده اتوماتیک به دنده‌ای و یا همان گیربکس دستی تبدیل میشه. در واقع خودتون باید اقدام به جابه جایی دنده کنید.

دکمه s در دنا پلاس

دکمه s در دنا پلاس در واقع، حالت “S” برای تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیز‌تر و ورزشی‌تر در مقایسه با حالت “D” درایو معمولی هستش. همچنین، در دنا پلاس ممکن است از حالت “S” برای تغییر دستی دنده نیز استفاده کنید. در این حالت، شما می‌توانید گیربکس رو از حالت اتومات به حالت دنده‌ای یا دستی تبدیل کنید.

حرف s روی دنده اتوماتیک

تشخیص قطعی و نهایی علت روشن شدن چراغ S و * از طریق دیاگ و بررسی خودرو از نزدیک مقدور خواهد بود.

 

مورد دیگری که هنگام تعمیر گیربکس اتوماتیک لازم است به آن توجه کرد، تشخیص درست عیب و قطعه آسیب دیده است. عدم ایست و توقف خودرو نشان از معیوب بودن گیربکس اتوماتیک خواهد داشت. برای رفع این مشکل قطعه های زیادی باید مورد بررسی قرار گیرند. در حالی که یک تعمیر کار ماهر می داند اولین قطعه که باید در این حالت مورد بررسی قرار گیرد سلکتور گیربکس است. در صورتی که مشکل از سلکتور باشد؛ برای تعمیر گیربکس اتوماتیک لازم است این قطعه تعویض گردد.

یکی از مواردی که می تواند منجر به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی شما شود؛ دنده عقب نرفتن خودرو است. برای بررسی این مشکل مجددا اولین و رایج ترین قطعه ای که باید مورد بررسی قرار گیرد سلکتور گیربکس است. گاز هرز خوردن خودرو نیز یکی از نشانه های بارز نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک می تواند باشد. کم شدن روغن گیربکس، آسیب دیدن سنسورهای آن، سوختگی باند ترمز و برخی موارد دیگر می تواند موجب بروز این امر شوند.

گیربکس های اتوماتیک به دلیل ساختار خاص و حساسیت بالایی که دارند لازم است ابتدا به دقت عیب یابی شده سپس توسط اپراتور فنی و متخصص تعمیر شوند. برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به هیچ وجه از افرادی که مهارت کافی ندارند استفاده نکنید.

 

4/5 - (9 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.