گیربکس اتوماتیک یا دنده ای

گیربکس اتوماتیک یا دنده ای

اگر هنوز در انتخاب اینکه گیربکس اتوماتیک برای شما مناسب است یا گیربکس دنده‌ای پس با ما برای خواندن این مقاله همراه باشید تا مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک و گیربکس دنده‌ای را بدانید و آگاهانه تصمیم خود را بگیرید.

برای اینکه ماشین شما بتواند از نقطه A به نقطه B بدون نیاز به ادامه حرکت در اولین چرخ دنده باشد، به یک انتقالدهنده یا همان گیربکس نیاز دارد. گیربکس باعث می شود وسیله نقلیه چرخ دنده ها را تغییر دهد و از این طریق قدرت را از موتور به محور محرک در بهترین حالت ممکن انتقال می دهد.

این را با تغییر چزخ دنده های گیربکس کار می کند. در دنده های پایین تر این باعث افزایش قدرت می شود در حالی که سرعت را کاهش می دهد. از سوی دیگر، چرخ دنده های بالاتر، قدرت را کاهش می دهند و سرعت را افزایش می دهند. این ماشینها را قادر می سازد تا قدرت و سرعت را به بهترین نحو برای هر شرایطی توزیع کنند. اما در حالی که هر کس موافق است که گیربکس به طور کلی برای عملکرد درونی هر ماشین ضروری است، هیچ توافق عمومی در مورد نوع گیربکس بهتر اتوماتیک یا دستی نیست.

این یک سوال آسان برای پاسخ نیست. پس از همه، هر دو گیربکس مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند، و جایی که ممکن است در یک وضعیت کامل باشد، ممکن است در یک وضعیت دیگر، کاملا نامطلوب و بدرد نخور باشد. بنابراین، قبل از هر تصمیم گیری در مورد اینکه شما کدام نوع از گیربکس را ترجیح می دهید چند لحظه صبر کنید و نگاهی بیاندازید به مزایا و معایب این دو نوع از گیربکس ها.

تعمیرات گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک چندین سال است که در کنار گیربکس های دنده ای خود را نشان داده اند با این حال، با وجود محبوبیت ظاهری آنها، گیربکس اتوماتیک لزوما انتخاب خوبی برای بسیاری از رانندگان نیست. با این حال، آنها مزایای بیش از گیربکس دنده ای در چندین زمینه کلیدی را ارائه می دهند. به عنوان مثال:

  1.  استفاده آسان تر: اگر چه هیچ مشکلی در مورد گیربکس دنده ای و کار کردن کلاچ وجود ندارد،اما معمولا رانندگان درابتدای کار تمرین خیلی کمی برای استفاده درست از گیربکس دنده ای و هماهنگ کردن پاهای خود برای کنترل ماشین دارند. گیربکس اتوماتیک، درمقایسه با گیربکس دنده ای زمانی کمتری را برای اموزش رانندگی میطلبد و از این جهت بسیار راحت تر میباشد
  2. نیاز کمتر به کنترل دستی : بسیاری از رانندگان جدید آموخته اند که ایمن ترین راه برای رانندگی این است که همیشه هر دو دست را کاملا بر روی فرمان نگه دارند. این امر در هنگام رانندگی یک وسیله نقلیه اتوماتیک ممکن می باشد، اما با وسیله ای که گیربکس دنده ای و دستی دارد امکان پذیر نیست.
  3. رانندگی راحت در مسیر سربالایی : اگر شما یک راننده با تجربه کمتر هستید، ممکن است دریابید که شیب های تند با وسیله ای که گیربکس دنده ای دارد دشوار است، به خصوص اگر شما نیاز به ترمز کامل هم داشته باشید و باید مراقب باشید خودروی شما به عقب برنگردد. این موضوع در گیربکس اتوماتیک حل شده است و ماشین شما را قادر میسازد که عملکرد عالی در سربالایی داشته باشد و به هنگام توقف به عقب برنگردد واینکه هدایت خودرو در مسیر سربالایی چقدر دشوار است دیگر مهم و نگران کننده نیست.
  4. ریسک توقف را کاهش میدهد : بسیار خجالت آور و ناشیانه است که خودرو شما بعد از تعویض رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی توقفی زیاد برای به حرکت درامدن دوباره داشته باشد و یا حتی ناگهان خودروی شما خاموش شود و شما مجبور به استارت دوباره شوید . در صورتی که در خودرو های با گیربکس اتوماتیک همچین مشکلی وجود نخواهد داشت و سریعا خودرو به حرکت درامده و خاموش نخواهد شد مگر اینکه واقعا ایراد مکانیکی اساسی در گیربکس خودروی شما وجود داشته باشد
  5. به راحتی در ترافیک سنگین استفاده می شود : به طور کلی، هیچ مشکلی به دلیل توقف یا بالا بردن و پایین آوردن سرعت و یا ترمز کردن برای گیربکس دنده ای خودرو رخ نخواهد داد ، اما در ترافیک سنگین که در آن یک ماشین قادر به حرکت با سرعت بالا و ثابت نیست، رانندگان متوجه می شوند که حرکت و توقف مداوم کار خیلی خوشایند و راحتی نیست به علت درگیری مدام با پدال ترمز و کلاچ . گیربکس اتوماتیک به راننده اجازه می دهد تا در ترافیک سنگین بدون اینکه درگیر دو پدال شود، تنها با پدال ترمز به راحتی رانندگی کند .
تبدیل گیربکس دنده‌آی به اتوماتیک

گیربکس دنده‌ای

برای رانندگانی که ترجیح می دهند تسلط و درگیری بیشتر در تعویض دنده و فرمان پذیری خودروی خود داشته باشند گیربکس دنده ای رضایت بخش تر خواهد بود . انتقالهای دستی پیش تر از مدلهای اتوماتیک وجود داشته اند، اما هنوز بسیاری از رانندگان به دلایلی علاقه به گیربکس دنده ای دارند از جمله …

  1. برای خرید ارزان تر – اگر شما خرید ماشین را در بودجه خود داشته باشید، در واقع هیچ رقابتی بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دنده ای وجود ندارد. به طور متوسط، یک گیربکس دنده ای حدود هزار دلار برای شما ارزانتر از گیربکس اتوماتیک فروخته خواهد شد.

  2.  ارزان تر برای حفظ –  ماشین های انتقال دستی نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کم دارند و به طور کلی تعمیر و نگهداری و تعمیرات به مراتب ارزان تر می شود. با این مراقب باشید چیزی که گیربکس دنده ای اضافه تر بر گیربکس اتوماتیک دارد کلاچ است که اکر مشکلی رخ دهد و تمام شود حتما باید تعمیر گردد

  3. بازده بهتر سوخت در گیربکس دنده ای به علت ساختار گیربکس اگر به موقع و صحیح دنده ها تعویض گردند اصولا سوخت کمتری حدود ۵ الی ۱۵ درصد از خودروهای با گیربکس اتوماتیک مصرف میکنند.

  4. کنترل بهتر گیربکس های اتوماتیک طوری طراحی شده اند تا بهترین دنده را برای هر وضعیت انتخاب کنند، اما آنها با شرایط احتیاط رانده می شوند، با تغییر بیش از حد چرخ دنده ها و از دست دادن قدرت موتور. در عین حال، آنها برای پاسخ به شرایطی خاص که راننده با ان مواجه میشود طراحی نشده اند و اجازه نمیدهد که راننده به انتخاب خود دنده را بالاتر یا پایین تر ببرد.گیربکس دنده ای به رانندگان کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه می دهد

در پایان:

اساسا، گیربکس اتوماتیک آسانتر برای استفاده است و برای راننده راحت تر است، در حالی که خودروهای با گیربکس دنده ای با هزینه ای کمتر و ولی با بیشترین درگیری حین رانندگی خواهد بود. البته، به هر قاعدهی استثنایی وجود دارد و تنها راه مطمئن بودن و انتخاب بهتر این است که مدتی هم خودروهای با گیربکس دنده ای را سوار شوید هم خودرو با دنده اتوماتیک را.

منبع:ترجمه‌ از

https://www.budgetdirect.com.au

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
4/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما