علایم مشکل در گیربکس

علایم مشکل در گیربکس

وسیله نقلیه مانند هر چیز دیگری نیز در معرض آسیب یا مشکلات قرار دارد. گیربکس نیز یکی از پیچیده‌ترین مکانیسم‌هاست که به کار کردن چندین بخش کوچک و بزرگ وابسته است و احتمال به وجود آمدن مشکلات در سیستم انتقال وجود دارد. مسائل مربوط به گیربکس، از رایج‌ترین مشکلات در خودروهای سواری و وسیله نقلیه سنگین‌تر هستند. مشکلات گیربکس می‌تواند یک سردرد واقعی باشند چون ممکن است ماشین را فلج کنند. هر نوع مشکل در گیربکس باید با کمک یک متخصص، تعمیر شود.

با این حال، دانش اولیه از انواع مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها می‌تواند به رفع مشکلات اولیه کمک کند. به همین دلیل در این مطلب نگاهی به برخی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به جعبه‌دنده و برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به گیربکس، همراه با علائم، نشانه‌ها و راه‌حل‌های ممکن خواهیم داشت.

برنامه‌ای منظم برای نگهداری خودرو داشته باشید

مهم است که یک برنامه نگهداری منظم برای خودروی خود داشته باشید. در صورتی که اتومبیل به درستی نگهداری شود، دفعات زیادی از تعمیرات گران‌قیمت اجتناب خواهد شد. به همین دلیل وقتی که به چیز غیرعادی برخورد کردید بی‌تفاوت از کنار آن نگذرید.

به روشن شدن چراغ‌ها در پشت‌آمپر خودرو توجه کنید

روشن شدن چراغ چک موتور و روشن شدن چراغ چک روی داشبورد خودرو جزو اولین اخطارها و نشان‌هایی است که نشان می‌دهد چیزی درست کار نمی‌کند! از آنجائیکه این چراغ‌ها به دلایلی غیر از مشکل در سیستم انتقال قدرت هم روشن می‌شوند اما مهم است که آن‌را نادیده نگیریم و هرگز فکر نکنیم که بی‌دلیل روشن شده‌اند.

سنسورها در بسیاری از نقاط موتور خودرو قرار می‌گیرند که در صورت حس کردن فعالیت غیرمعمول از یک فرایند خاص، به کامپیوتر هشدار می‌دهد. سنسورها در سیستم انتقال قدرت می‌توانند کوچکترین لرزش‌ها و ارتعاشات را حس کنند حتی اگر قادر به دیدن یا احساس کردن آن‌ها نباشید. پس اگر چراغ چک موتور روشن شد حتما سعی کنید دلیل آن‌ها آن را پیدا و برطرف کنید.

به نشت روغن گیربکس توجه کنید

رایج‌ترین نوع مشکل مربوط به جعبه‌دنده، نشت روغن گیربکس است. روغن گیربکس یک مایع به رنگ قرمز روشن است که برای چرب کردن قسمت‌های متحرک و به‌عنوان سیال هیدرولیکی در سیستم عمل می‌کند. روغن گیربکس همچنین به‌عنوان یک سینک گرمایی عمل می‌کند تا گرما تولید شده در نتیجه اصطکاک داخل گیربکس را جذب کند. اگر روغن به رنگ تیره باشد و یا بوی سوختگی بدهد زمان آن رسیده که تعویض شود.

دلایل مشترک برای نشت روغن گیربکس شامل مشکل در آب‌بندی و نصب نادرست است. اگر سطح روغن بیش از حد پایین می‌رود، اصطکاک بین بخش‌های سیستم انتقال افزایش خواهد یافت و باعث فرسودگی قطعات خواهد شد که می‌تواند منجر خرابی کلی شود. نشتی ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. در صورت مشاهده نشت روغن سریعاً به یه یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

نشتی روغن گیربکس

لغزش چرخ‌دنده‌ها در گیربکس

لغزش چرخنده‌ها دومین مشکل مربوط به گیربکس است. لغزش چرخ‌دنده‌ها می‌تواند به موقعیت‌های خطرناک و حادثه منجر شوند، بنابراین توصیه می‌شود که به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی کنید. همچنین باید سطح روغن را به‌طور مرتب بررسی کنید تا از این نوع مشکلات جلوگیری شود. علائم لغزش دنده‌ها عبارتند از:

  • واکنش با تأخیر که به موجب آن حتی پس از فشردن پدال گاز واکنش شتاب خودرو با تأخیر و کندی همراه است.
  • افزایش غیر طبیعی دور موتور در هر دقیقه.
  • حرکت به دنده پائین در حین رانندگی با سرعت ثابت در یک دنده بالاتر که در آن وسیله نقلیه به‌طور ناگهانی بدون تغییر سرعت، دنده را رو به پایین تغییر می‌دهد.
  • قرار گرفتن دنده به‌صورت ناگهانی در حالت خلاص.

تکان خوردن خودرو هنگام تعویض دنده

در خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، به جای سر و صدایی که در بالا توضیح داده شد، شما احتمالا متوجه می‌شوید که خودرو هنگام تعویض دنده می‌لرزند یا با تکان به دنده بعدی می‌رود. این علائم نشان می‌دهد که مکانیسم کار گیربکس معیوب شده است و باید توسط مکانیک مورد بررسی قرار گیرد.

منبع :http://www.khodrotak.com

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما