زوزه کشیدن گیربکس

زوزه کشیدن گیربکس

گیربکس اتوماتیک دارای حساسیت‌های زیادی است و شما به محض اینکه متوجه ایرادی در عملکرد آن شدید باید سریعا جهت رفع ایراد آن اقدام کنید. در این مطلب در مورد ایراد زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

علت زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

  • وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌های گیربکس باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.
  • اگر صدا در حالت خلاص‌بودن گیربکس شنیده می‌شود، احتمالا ناشی از هم راستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده‌ها باشد. باید در نظر داشت که در خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می‌شود.
  • خشک شدن و یا خرابی هر یک از بلبرینگ‌ گیربکس باعث می‌شود که گیربکس به طور پیوسته سوت بکشد.
  • لقی محورها و یا هزارخاری دنده‌ها نیز باعث شنیده شدن صدای جرینگ جرینگ می‌شود.
  • کمبود روغن گیربکس.

آیا خودمان می‌توانیم ایراد زوزه کشیدن گیربکس را رفع کنیم؟

تشخیص علت زوزه کشیدن گیربکس کاری تخصصی است که در موارد بسیار با دستگاه هم قابل تشخیص نیست و این مهارت و تجربه تعمیرکار ماهر است که علت دقیق این زوزه کشیدن را پیدا کند.

هزینه رفع ایراد زوزه کشیدن گیربکس چقدر است؟

نمیتوان به طور دقیق هزینه را برآورد کرد چون بستگی به این دارد که علت زوزه کشیدن گیربکس چه باشد و تعیین هزینه بعد از تشخیص علت زوزه کشیدن است.

درست کردن زوزه کشیدن گیربکس چقدر زمان می‌برد؟

باز هم بستگی به علت این ایراد بستگی دارد برای مثال اگر مربوط به بلبرینگ‌ها باشد، یک ساعت زمان نیاز دارد برای تعویض ولی اگر ایراد از داخل گیربکس باشد به دو روز زمان نیاز دارد.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما