تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

امروزه استفاده از گیربکس اتومات برای تولید انواع خودرو های ایرانی و خارجی بسیار رواج پیدا کرده است. لذا تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نیز یکی از مهم ترین و اصلی ترین فعالیت های انجام شده توسط مکانیک ها و تعمیرکاران خودرو در شهر ها و کشور های مختلف دنیا می باشد.

هزینه تعویض روغن گیربکس با دستگاه به چه صورت است؟

در روش اتوماتیک و به کمک دستگاه های پیشرفته و جدیدی که وارد بازار شده اند و روغن گیربکس را به صورت اتوماتیک تعویض می کنند، هیچ گونه خطای انسانی به وجود نمی آید و صفر تا صد تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک خودرو ها، به کمک دستگاه انجام می شود. بدیهی است که قیمت تعویض روغن گیربکس ها به روش اتوماتیک و با کمک دستگاه های پیشرفته و جدیدی که وارد بازار شده اند، کمی گران تر از روش دستی خواهد بود. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که تعویض روغن به روش اتوماتیک و با کمک دستگاه های پیشرفته ای که در زمینه اختراع شده اند و در بازار موجود می باشند، می تواند روغن گیربکس را با کم ترین خطا تعویض نماید و کم ترین اثر مخرب را روی گیربکس خودرو داشته باشد. 

در تعمیرگاه هادیلو، از روش اتوماتیک و به کمک دستگاه های پیشرفته، تعویض روغن گیربکس انجام می شود که البته قیمت تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک به این روش در این تعمیرگاه، بسیار کم تر و مناسب تر از بسیاری دیگر از تعمیرگاه های تخصصی در سراسر کشور می باشد.

اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تمام مایعات موجود در خودرو نیازمند رسیدگی و تعویض به موقع هستند اما باید بدانید که زمان عوض کردن هر یک چه موقع است. تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اگر به موقع انجام شود، باعث مزایای زیر می شود :

  • گیربکس عملکرد روان تری خواهد داشت.
  • عمر مفید قطعات موجود در گیربکس افزایش می یابد.
  • درجه حرارت گیربکس کم می شود
  • قطعات موجود در گیربکس سر و صدای اضافی تولید نمی کنند.

برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر چه روغن با کیفیت تری انتخاب کنید، به عملکرد بهتر گیربکس کمک کرده اید اما در نظر داشته باشید که حتی با کیفیت ترین روغن هم باید پس از مدتی تعویض شود زیرا به مرور خاصیت خود را از دست می دهد و در نتیجه قادر به روغن کاری و روان سازی گیربکس نخواهد بود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

طبق نظر کارشناسان، زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر 100 تا 150 هزار کیلومتر است اما بستگی به عوامل دیگری هم دارد و اگر زودتر از این موقع هم مثلا هر 50 هزار کیلومتر تعویض کنید، مشکلی پیش نمی آید.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس با دستگاه  اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
  • برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو مراجعه کنید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

همانطوری که شاید همه ی شما مطلع باشید، خودرو هایی که توسط شرکت های خودروسازی واقع در کشور های مختلف دنیا تولید می شوند، دارای دو نوع گیربکس دنده ای و اتوماتیک هستند. گیربکس یا جعبه دنده، یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد که در صورت بروز هر گونه مشکل در این قطعه، ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال داشته باشد. امروزه استفاده از گیربکس اتومات برای تولید انواع خودرو های ایرانی و خارجی بسیار رواج پیدا کرده است. لذا تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نیز یکی از مهم ترین و اصلی ترین فعالیت های انجام شده توسط مکانیک ها و تعمیرکاران خودرو در شهر ها و کشور های مختلف دنیا می باشد

در تعمیرگاه هادیلو که یکی از بهترین و معروف ترین تعمیرگاه های تخصصی در زمینه ی تعمیر گیربکس اتوماتیک در استان البرز و شهرستان کرج می باشد، برای تعویض روغن گیربکس از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می شود که این موضوع باعث شده است تا طرفداران و مشتریان این تعمیرگاه روز به روز در حال افزایش می باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آشنا کرده و درباره ی آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس بنز
تعویض روغن بنز

تعویض روغن گیربکس به صورت دستی بهتر است یا با دستگاه‌های تمام اتوماتیک؟

تعویض روغن گیربکس به روش دستی که معمولا رایج‌تر است دارای ایراداتی است که از جمله می‌توان به این اشاره کرد که در تعویض دستی گاها در برخی خودروها امکان خارج کردن تمام روغن کهنه وجود ندارد و همیشه مقداری از روغن سوخته داخل گیربکس می‌ماند. ولی دستگاه‌های تمام اتوماتیک تمام روغن کهنه و سوخته را از گیربکس خارج کرده و روغن سالم را جایگزین آن می‌کنند. تعمیرگاه هادیلو نیز دارای دستگاه تمام اتوماتیک تعویض روغن گیربکس اتوماتیک می‌باشد.

آیا روغن گیربکس دستی با روغن گیربکس اتوماتیک فرق دارد؟

بله روغن این دو نوع گیربکس با هم فرق بسیار دارد. شاید ساده‌ترین پاسخ به این سوال این باشد که روغن دنده (واسکازین) مخصوص خودروهایی با گیربکس دستی و روغن گیربکس مخصوص خودروهایی با گیربکس اتوماتیک است. پس دقت کنید که روغن مصرفی این گیربکس‌ها با هم تفاوت بسیاری دارند. حتما روغن گیربکس خودروی خود را استفاده کنید.

قیمت تعویض روغن گیربکس اتومات برای چه خودروهایی است؟

در تعمیرگاه هادیلو همه خوردوهای با گیربکس اتوماتیک میتوانند برای تعویض روغن گیربکس اتومات مراجعه کنند برای اطلاع از هزینه تعویض روغن گیربکس اتومات میتوانید با تعمیرگاه تماس بگیرید مثلا:

  1. هزینه تعویض روغن پراید
  2. هزینه تعویض روغن گیربکس نیسان
  3. هزینه تعویض روغن گیربکس ۲۰۶
  4. هزینه تعویض روغن گیربکس ef7
  5. هزینه تعویض روغن گیربکس تیبا
  6. هزینه تعویض گیربکس روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو
  7. هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دنا پلاس
  8. هزینه تعویض روغن گیربکس بنز و بی ام و

چند لیتر برای تعویض روغن گیربکس نیاز است؟

مقدار روغن گیربکس برای تعویض، بستگی به مدل هر خودرو دارد و ممکن است بین 6 لیتر روغن تا 9 لیتر روغن جدید برای تعویض بسته به مدل خودرو نیاز باشد. البته به این نکته توجه کنید که گاهی در برخی خودروها اگر تعویض روغن به صورت دستی انجام شود، چون امکان خالی کردن تمام روغن کهنه از گیربکس وجود ندارد و همیشه مقداری از روغن کهنه داخل گیربکس باقی می‌ماند پس ممکن است روغن کمتری را برای تعویض (در مقایسه با زمانی که روغن را با دستگاه تمام اتوماتیک عوض میکنیم) نیاز داشته باشد. چون در تعویض روغن با دستگاه تعویض تمام اتوماتیک، کاملا روغن کهنه از گیربکس خارج می‌شود، روغن سالمی که توسط دستگاه به گیربکس تزریق می‌شود دقیقا معادل گنجایش واقعی گیربکس است و به همین خاطر ما به شما تعویض روغن گیربکس با دستگاه تمام اتوماتیک را توصیه می‌کنیم. برای اطلاع دقیق از هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با تعمیرگاه هادیلو تماس بگیرید.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتومات جک s5

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک جگ s5 با دستگاه تمام اتوماتیک و یا به صورت دستی متفاوت است. بستگی به این دارد که نیاز به چند لیتر دارد و از چه برندی قرار است برای  روغن گیربکس خود استفاده کنید . میتوانید در ادامه هزینه تعویض روغن گیربکس را ببینید.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو با دستگاه تمام اتوماتیک و یا به صورت دستی متفاوت است. بستگی به این دارد که نیاز به چند لیتر دارد و از چه برندی قرار است برای  روغن گیربکس سراتو استفاده کنید . میتوانید در ادامه هزینه تعویض روغن گیربکس را ببینید.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و قیمت روغن گیربکس اتومات چقدر است؟

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه تمام اتوماتیک برای تمامی خودروها در تعمیرگاه هادیلو ۳۰۰ الی  ۳۵۰ هزار تومان است (در سال ۱۴۰۲) .

قیمت هر لیتر روغن گیربکس اتوماتیک هم بسته به برند ایرانی و یا خارجی و نوع روغن برای هر ماشین متفاوت است که تقریبا از لیتری ۱۰۰ هزار تومان تا لیتری ۴۰۰ هزار تومان در بازار موجود است(در سال ۱۴۰۲).

چرا باید روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دوره ای تعویض شود؟

فشار حاصل از روغن گیربکس، باعث چرخش چرخ دنده ها در گیربکس شده و باعث می شود که به صورت اتوماتیک دنده تعویض شود. در صورتی که روغن گیربکس برای مدت زمان طولانی تعویض نشود، ممکن است کیفیت آن کاهش پیدا کرده و فرآیند تعویض دنده به درستی شکل نگیرد. هر چند که امروزه بسیاری از شرکت های خودروسازی این شعار را می دهند که تعویض روغن گیربکس هیچ گاه لازم نخواهد بود، اما در بسیاری از موارد در صورتی که روغن گیربکس تعویض نشود، ممکن است باعث وارد آمدن خسارت های جدی تری به خودرو شده و به چرخ دنده ها آسیب بزند. لذا پیشنهاد می شود تعویض روغن دوره ای گیربکس پس از هر 60 هزار کیلومتر طی مسافت صورت گیرد تا مشکلی برای چرخ دنده ها و گیربکس خودرو به وجود نیاید.

مراحل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

برای تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک، یکسری مراحل وجود دارد که این مراحل بهتر است توسط مکانیک ماهر در این حوزه طی شوند. بسیاری از افراد می پرسند که آیا می توانند خودشان روغن گیربکس خودروی خود را تعویض کنند؟ در پاسخ باید گفت با توجه به این که گیربکس یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد، لذا هر گونه آسیب که به این قطعه وارد شود، ممکن است برای افراد خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد و به قطعات دیگر خودرو نیز آسیب بزند. لذا بهتر است برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، به مکانیک ماهر در این حوزه مراجعه شود تا مشکلی برای خودرو به وجود نیاید.

مراحل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک شامل چند مرحله می باشد که در زیر به این مراحل اشاره می کنیم:

  1. یک عدد کارتل بر سر راه خروجی روغن قرار دارد که این کارتل باید به آرامی توسط مکانیک باز شود تا روغن آن تخلیه شود. 
  2. در این مرحله باید فیلتر روغن گیربکس قدیمی برداشته شود.
  3. در مرحله ی بعد بایستی کارتل را از ضایعاتی که روی آن قرار گرفته است به طور کامل پاک نمود. بدیهی است در صورتی که این کار به درستی صورت نگیرد، ضایعات گیر کرده در لابلای کارتل، به داخل گیربکس باز خواهند گشت.
  4. در مرحله آخر نیز باید روغن گیربکس مناسب با خودرو را در داخل گیربکس ریخت.
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
تفاوت روغن گیربکس سالم و سوخته

تفاوت روغن گیربکس دنده‌ای با روغن گیربکس اتوماتیک

روغن های گیربکس معمولا در دو دسته بندی متفاوت جای می گیرند. دسته اول مربوط به خودروهای دنده اتوماتیک می باشد که معمولا با نام روغن گیربکس شناخته شده و علامت آن ها با ATF نمایش داده می شود. دسته دوم نیز مربوط به خودروهای دنده دستی می باشد که بیشتر با نام روغن واسکازین شناخته شده و با علامت MTF مشخص می شود.

معمولا روغن‌های گیربکس اتوماتیک از گرانروی کمتری برخوردار بوده و رقیق‌تر می‌باشند که این به خاطر تفاوت قرارگیری چرخ دنده‌ها و نحوه جایگیری آن‌ها در جعبه دنده اتوماتیک می‌باشد. اما روغن واسکازین دستی، معمولا غلیظ‌تر بوده و حاوی ترکیبات متفاوتی می‌باشد که برای دنده‌های دستی مناسب‌تر است. بنابراین هیچگاه نباید روغن گیربکس دستی را به جای اتوماتیک به کار برد و یا برعکس.

روغن گیربکس اتوماتیک
تعویض روغن گیربکس

انواع روغن گیربکس اتوماتیک

برای خودروهای با دنده اتوماتیک، روغن گیربکس آن‌ها باید بر اساس آنچه که کارخانه در دفترچه راهنمای خودرو عنوان کرده است، تهیه شود. بر این اساس اگر از روغنی متفاوت از آنچه که کارخانه عنوان کرده است، استفاده کنید ممکن است به قطعات داخلی گیربکس صدمات جدی وارد آید. انواع روغن گیربکس اتوماتیک بر اساس استاندارهای مختلفی ارائه می‌گردد که خود کارخانه ذکر کرده است.

انواع روغن گیربکس در خودروهای دنده دستی و دنده اتومات متفاوت است. در ادامه تعدادی از مهمترین استانداردهای روغن گیربکس اتوماتیک آورده شده است که با توجه به نوع خودرو و آنچه در دفترچه راهنمای خودرو آمده است، باید یکی از این روغن‌ها را استفاده نمود.

نوع خودرو استاندارد روغن گیربگس
نیسان ماکسیما ATF MATIC D
پژو ۲۰۶ و مگان ATF 4HP20
هیوندای جنسیس ATF 9638
رنو لیفان نیسان میتسوبیشی ATF CVT
برلیانس رنو تویوتا موسو ATF DEXRON III
هوندا سیویک ATF DW-1
مزدا  ۶ ATF FZ
ام جی، تویوتا، سوزوکی ATF JWS-3309
هیوندای جنسیس ATF M1375
مزدا ATF M-III
مزدا ATF M-V
کیا سورنتو ATF RED-1K
ام وی ام ، برلیانس ، جک ، کیا ، هیوندای ،میتسوبیشی ATF SP III
ام وی ام، کیا، هیوندای ATF SP IV
تویوتا فوررانر ATF T−IV
تویوتا و لکسوس ATF WS
ولوو AW-1
ام جی GS DEXRON DCT fluid
جک S5 اتوماتیک FFL-2
هوندا HCF-2
کیا موهاوی M1375.4
4.9/5 - (8 امتیاز)

۱۱ نظر

    • سلام همراه گرامی وقت بخیر
      بله انجام میشه

  • سلام جناب وقت بخیر قیمت تعویض روغن گیربکس چانگان چقدر میشه؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر. برای اطلاع دقیق از هزینه ها بهتره تماس بگیرید

  • ببخشید اجرت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک رو می فرمائید حدودی؟ ماشینم ساندرو هست

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      باید بررسی بشه که بشه دقیق پاسخ داد

  • هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو چقدر میشه و اینکه چه مدت زمان طول می کشه؟

    • سلام همراه عزیز وقت بخیر
      باید بررسی بشه که بشه دقیق تر پاسخ داد

  • سلام
    وقتتون بخیر
    هزینه
    تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چقدر هست؟

    • سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از هزینه ها نیاز هست که مدل خودرو رو بدونیم. می تونید برای مشاوره تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما