علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

فهرست محتوا

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام تعویض دنده

یکی از مشکلاتی که بعد از تعویض گیربکس اتومات پیش می اید تقه زدن در دنده ها مختلف است که با تعریف ایسیو این مشکل حل می شود. تقه زدن گیربکس در شروع حرکت میتواند علت‌های مختلفی داشته باشد. گاهی هم تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سردن بودن خودرو رخ میدهد. علت تقه زدن گیربکس دستی هم میتوانید در برخی موارد مانند گیربکس اتوماتیک باشد. در این مطلب دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک را بررسی میکنیم.

  1. سر باتری را به مدت ۲۰دقیقه جدا کنید.
  2. سپس سر باتری را نصب کنید خودرو را روشن کرده پا روی پدال ترمز دنده را از حالت pبه Rحرکت دهید.
  3. ۲ثانیه صبر کنید.سپس از Rبه N حرکت دهید.
  4. ۲ثانیه صبر کنید از حالت Nبه حالت Dحرکت دهید.
  5. دو ثانیه صبر کنید این کار را ۸بار در حالت رفت و برگشت دسته دنده اتومات انجام دهید.
  6. سپس دسته دنده در حالت D قرار داده و شروع به حرکت کنید تمامی دنده ها را پر کنید.
  7. سپس ارام ارام سرعت را کم کرده و توقف کنید.

علت‌های تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک یکی از معمول‌ترین دلایل وجود ایراد در گیربکس اتوماتیک می‌باشد که به علت‌های مختلف در گیربکس اتوماتیک ظاهر می‌شود. امروز جهت اطلاع دارندگان به صورت اختصار به بیان دلایل آنها و راه حل آن می‌پردازیم.

گیربکس اتوماتیک که در خودروهای مختلف به اشکال گوناگون خراب شدن خود را اطلاع می‌دهند. از قبیل تقه زدن، گاز هرز خوردن، تعویض دنده در دور بالا، قاطی کردن دنده‌ها، عدم کشش کافی. تقه زدن گیربکس اتوماتیک که در اکثرا خودروها اتفاق می‌افتد.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس با دستگاه  اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
  • برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو مراجعه کنید.

در دنیای امروزی، وسایل نقلیه با تکنولوژی ‌های پیشرفته و سیستم ‌های پیچیده تر به بازار عرضه می ‌شوند. از جمله این وسایل، خودروها به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل اصلی و رایج بسیار مهم هستند. یکی از عناصر اصلی خودروها که به عنوان قلب ماشین مطرح می ‌شود، گیربکس (ترمزاتومات) است. گیربکس علاوه بر انتقال نیروی موتور به چرخ‌ ها، برای تنظیم سرعت و انتقال بهتر خودرو اهمیت بسیاری دارد. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلات و ایراداتی در گیربکس رخ دهد که موجب کاهش عملکرد و ایمنی خودرو می‌شود. یکی از این مشکلات، تقه زدن گیربکس است که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش های رفع ایراد تقه زدن گیربکس آشنا شوید.

 

دلیل تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در خودروها رخ دهد و موجب عدم عملکرد صحیح گیربکس شود. این مشکل ممکن است به علت عوامل مختلفی رخ دهد. در زیر به انواع دلیل تقه زدن گیربکس اشاره خواهیم کرد:

زمان گیربکس: تاخیر در تعویض دسته ‌ی گیربکس می ‌تواند باعث تقه زدن شود. این امر معمولا در موقعیت‌ هایی رخ می‌ دهد که شما سریعا از حالت جلو به عقب یا بالعکس تغییر می ‌دهید و دسته‌ ی گیربکس به درستی تعویض نمی‌ شود.

 

سیستم ترمز: مشکلات در سیستم ترمز می ‌تواند باعث تقه زدن گیربکس شود.

 

روغن گیربکس: کیفیت و سطح روغن گیربکس می‌ تواند تاثیر داشته باشد. اگر روغن گیربکس مناسب نباشد یا سطح آن کم باشد، ممکن است گیربکس به صورت ناگهانی بلند شود.

 

آسیب به سیستم گیربکس: خرابی‌ ها یا آسیب به سیستم گیربکس، از جمله قطعات داخلی مانند کلج‌ ها یا دنده ‌ها، می ‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

 

سیستم کنترل الکترونیکی: خطاها در سیستم کنترل الکترونیکی خودرو نیز ممکن است به تقه زدن گیربکس منجر شوند.

 

سیستم آنتی‌لاک (Anti-lock Braking System – ABS): در برخی مواقع، فعال شدن سیستم ABS در حین تغییر دنده ممکن است به تقه زدن گیربکس منجر شود.

 

رفع ایراد تقه زدن گیربکس
رفع ایراد تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس اتوماتیک دلایل متنوعی دارد از قبیل:

  • کمبود روغن گیربکس اتوماتیک
  • کثیف بودن گیربکس اتوماتیک
  • فشار نامتعادل داخل گیربکس اتوماتیک
  • خراب شدن ساعت گیربکس اتوماتیک
  • خراب شدن شیربرقی‌ها
  • اتصال در مدارات و سیم کشی‌های گیربکس اتوماتیک
  • خرابی ecu گیربکس اتوماتیک
  • خراب شدن کلاچ‌ها
  • مشکلات موتوری خودرو که منجر به مچ نشدن ecu با tcm می‌شود.

در این مقاله می توانید علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک را دقیق تر ببنید.

صدای تقه زدن گیربکس به چه صورت است؟

صدای تقه زدن گیربکس ممکن است به شکلی مختلف شنیده شود، اما به طور عمومی به شکلی کلان و بلند ایجاد می ‌شود. این صدا معمولا به عنوان یک صدای ضربه ‌زدن یا کلانک (Clunk) شناخته می ‌شود و ممکن است در شرایط خاصی ایجاد شود. برخی از ویژگی‌ های این صدا شامل موارد زیر می ‌شود:

  • صدای سنگین و جانشین: این صدا به طور عمومی به عنوان یک صدای سنگین و وزوزان شناخته می‌شود که ممکن است توسط ساکنان خودرو به راحتی تشخیص داده شود.
  • زمان وقوع: صدای تقه زدن گیربکس معمولا در زمان‌های خاصی ایجاد می‌شود، مثل زمان تغییر دنده‌ها (تغییر دنده به حالت Drive یا Reverse) یا در شروع حرکت.
  • به عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد: در برخی موارد، این صدا ممکن است به عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد، به عنوان مثال، باعث لرزش‌های اضافی در زمان تغییر دنده شود.
  • علت و مکان ایجاد صدا: این صدا معمولاً از قسمت‌های مختلف گیربکس یا انتقال نیرو خودرو، مانند کلج‌ها، دنده‌ها یا قطعات دیگر آنها ایجاد می‌شود.

علت تقه زدن ماشین ام وی ام x33 اسپرت

تقه زدن یا لرزش در خودروها ممکن است به علت مشکلات مختلف در اجزای مختلف خودرو ایجاد شود. این مشکل می ‌تواند از عوامل متعددی ناشی شود. در مورد ماشین ام‌ وی ‌ام x33 اسپرت نیز ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد که به تقه زدن منجر شوند. برای تشخیص دقیق علت تقه زدن ماشین ام وی ام x33اسپرت، بهتر است به یک تکنسین ماهر و تخصصی خودرو مراجعه کنید. آنها با بررسی دقیق و تست ‌های مورد نیاز می ‌توانند علت مشکل را تشخیص دهند و تعمیرات لازم را انجام دهند تا مشکل رفع شود.

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس

تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس یا لرزش دنا پلاس ممکن است به علت مشکلات مختلف در اجزای مختلف خودرو ایجاد شود. این مشکل می ‌تواند از عوامل متعددی ناشی شود. در مورد تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس نیز ممکن است علتهای زیادی وجود داشته باشد که به تقه زدن گیربکس منجر شوند. برای تشخیص دقیق علت تقه زدن ماشین دنا پلاس اتومات، بهتر است به یک تکنسین ماهر و تخصصی خودرو مراجعه کنید. آنها با بررسی دقیق و تست ‌های مورد نیاز می ‌توانند علت مشکل را تشخیص دهند و تعمیرات لازم را انجام دهند تا مشکل رفع شود.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سرد بودن

گاهی اوقات تقه زدن گیربکس هنگام سرد بودن آن رخ میدهد که بسیار هم ایراد شایعی است. هنگام سرد بودن گیربکس روغن در گیربکس ها روانی کمتری دارند و ممکن است کمبود روغن هم مزید برعلت شود و منجر به تقه زدن گیربکس در حالت سرد بودن خودرو شوند. دقت کنید که ایا این ایراد زمان گرم بودن خودرو رخ میدهد یا فقط هنگامی که خودرو سرد است تقه میزند.

علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده

تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده رخ میدهد و گاهی هم هنگام شتاب گیری خودرو. علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده غالبا به خاطر آسیب دیدن دنده ها است و یا اینکه کلاچ خودرو دچار مشکل شده است. حتما به صدای تقه زدن گیربس به هنگام تعویض دنده دقت کنید و متوجه شوید که آیا این تقه زدن در تمامی تعویض دنده ها رخ میدهد یا اینکه تقه زدن موقع دنده عقب یا سایر دنده‌ها رخ میدهد.

علت تقه زدن گیربکس cvt

تقه زدن گیربکس cvt  مانند سایر خودروها عیبی شایع در گیربکس است. برای فهمیدن علت تقه زدن گیربکس cvt باید سطح روغن گیربکس آن اندازه گیری شود و سپس سلامت دنده‌های گیربکس بررسی شود. دقت کنید که آیا تقه زدن گیربکس cvt هنگام سرد بودن رخ میدهد یا نه و آیا گیربکس cvt در دنده عقب هم تقه میزند یا خیر.

علت تقه زدن گیربکس دستی

علت تقه زدن گیربکس دستی  می تواند موارد زیادی باشد که در این مطلب به اشاره کردیم مثل:

  • کمبود روغن گیربکس
  • کلاچ خودرو مشکل دارد
  • دنده‌ها آسیب دیده اند
  • ترمزها مشکل دارند

برای رفع ایراد تقه زدن گیربکس دستی و تقه زدن گیربکس دنده‌ ای حتما به تعمیرکار مجرب خصوصا کسانی که گیربکس دستی تعمیر میکنند مراجعه کنید.

تقه زدن گیربکس در شروع حرکت

تقه زدن گیربکس در شروع حرکت یکی از مشکلات رایج در خودروها است. این مشکل ممکن است بنا به دلایل مختلفی انجام شود. در زیر به برخی از دلایل احتمالی تقه زدن گیربکس در شروع حرکت اشاره می ‌کنیم:

  • کمبود روغن گیربکس: اگر میزان روغن گیربکس کم باشد یا کیفیت آن مناسب نباشد، این ممکن است باعث تقه زدن گیربکس در شروع حرکت شود.
  • کلاچ (Clutch) سالم نبوده یا نیاز به تنظیم دارد: اگر کلاچ به درستی کار نکند یا نیاز به تعویض یا تنظیم داشته باشد، می ‌تواند باعث وجود این مشکل شود.
  • دنده‌ های کهنه یا آسیب‌ دیده: دنده‌ های کهنه یا آسیب‌ دیده در گیربکس ممکن است باعث تقه زدن گیربکس در شروع حرکت شود.
  • سیستم ترمزها: مشکلات در سیستم ترمز ممکن است تقه زدن گیربکس را ایجاد کند. به عنوان مثال، ترمز دستی در حالت فعال بودن به جای آزاد، باعث تقه زدن می ‌شود.

 

تقه زدن گیربکس اتوماتیک
تقه زدن گیربکس اتوماتیک

وقتی گیربکس اتوماتیک لگد می‌زند

در خصوص مکانیسم گیربکس‌های اتوماتیک معمولی (دنده سیاره‌ای) بارها صحبت کرده‌ایم. یک گیربکس اتوماتیک دنده سیاره‌ای بر اساس مکانیسم قفس چرخ دنده سیاره‌ای کار می‌کند. در واقع در گیربکس اتوماتیک همانند گیربکس‌های دستی چیزی به نام دنده ۱ و ۲ و … وجود نداشته و توسط ضرایب مجازی به وجود می‌آیند. برای اینکه گیربکس قادر باشد نسبت انتقال قدرت‌های مختلف (یا همان دنده‌ها) را ایجاد کند، به وسیله صفحات و باندهای ترمزی سرعت گردش بخش‌های مختلف قفس سیاره‌ای را تغییر می‌دهد. 

بدین ترتیب می‌توان مثلا با ثابت‌کردن دنده رینگی یا پوسته، ضریب انتقال را سبک کرد یا با قفل‌کردن خورشیدی‌ها به ضرایب سنگین‌تری دست یافت. هر گیربکس بسته به مدل طراحی و تعداد دنده‌های تعریف شده برای آن، می‌تواند تعدادی قفس سیاره‌ای داشته باشد. معمولا هر قفس سیاره‌ای قادر به ایجاد دو ضریب مشخص یا دنده است. برای اینکه گیربکس بتواند به وسیله باندهای ترمزی و صفحات ضریب مورد نظر خود را انتخاب کند، از مدارات هیدرولیکی که توسط بلوک هیدرولیک یا اصطلاحا ساعت گیربکس کنترل می‌شود، استفاده می‌کند. کنترل خود بلوک هیدرولیک نیز می‌تواند بر عهده ECU و یا گاورنر مکانیکی باشد.

در حالت عادی، گیربکس بسته به شرایط و نحوه رانندگی راننده، ضرایب را انتخاب می‌کند و عمل انتخاب ضریب به دلیل خاصیت لنت‌گونه باندهای ترمزی و صفحات، به نرمی انجام می‌شود. اما گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که عمل تعویض همراه با ضربه یا اصطلاحا تقه و گیجی همراه باشد. این شرایط می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

1- عملکرد نادرست شیر رادیاتور روغن

دشمن شماره یک هر نوع سیستم هیدرولیکی، حرارت زیاد است و گیربکس اتوماتیک نیز به عنوان یک سیستم هیدرولیکی پیچیده از این قاعده مستثنی نیست. وقتی حرارت روغن هیدرولیک بالا برود، موجب بروز پدیده فرار روغن از میان صفحات و باندها شده و در این شرایط اصطلاحا گیربکس دنده را ول می‌کند. این مسئله با ضربه گیربکس به اتاق همراه است. 

اکثر گیربکس‌ها خنک‌کنی دارند که در شرایط لازم با تشخیص سیستم، مسیر آن باز شده و روغن مکش‌شده از کارتل گیربکس توسط پمپ به درون خنک‌کن وارد می‌شود تا با عبور از درون لوله‌های در تماس با مایع خنک‌کننده پیشرانه، دمای آن به حد متعارف برسد. مسیر خنک‌کن توسط یک شیر هیدرولیک کنترل می‌شود که عملکرد آن می‌تواند از نوع ترموستاتی یا برقی (تحت کنترل ECU) باشد. عملکرد نادرست آن خصوصا در هنگام تردد در ترافیک و شرایطی که تورک کانورتور دما را بالا می‌برد، موجب ضربه‌زدن گیربکس خواهد شد. 

در این حالت باید شیر خنک‌کن باز شده و تمیز یا تعویض شود. برخی ‌گیربکس‌ها که بیشتر برای مناطق سردسیر طراحی شده‌اند، معمولا خنک‌کن کوچکی دارند. در این گیربکس‌ها توصیه می‌شود خنک‌کن با مدل بزرگ‌تر تعویض شود.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

2 - کثیفی روغن و فیلتر گیربکس

کثیفی روغن هیدرولیک و از بین رفتن خاصیت آن باعث می‌شود که نه‌تنها به‌درستی اجزای مختلف را روغن‌کاری نکند، بلکه دمای آن نیز به سرعت تغییر کند. در این شرایط باندها و صفحات درست درگیر نمی‌شوند، شیرها و سوپاپ‌های بلوک هیدرولیک و سرووها دچار گرفتگی و نقص در عملکرد می‌شوند (خصوصا اگر روغن آلوده به ذرات معلق شده باشد) و تورک کانورتور و پمپ روغن نیز کاملا کثیف می‌شوند. 

در این شرایط بدیهی است که گیربکس با ضربه دنده را تعویض کند و حتی دچار گیجی و مکث شود. گرفتگی بیش از حد فیلتر نیز موجب داغ‌شدن و خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس و پایین آمدن فشار تورک کانورتور و خط اصلی روغن می‌شود. در بیشتر موارد گیربکس هنگام روبه‌رو شدن با این شرایط، وارد حالت اضطراری شده و در یک دنده مشخص (نظیر دنده ۳) باقی می‌ماند و علائم هشداری در مقابل راننده روشن می‌شوند (چشمک‌زدن نمایشگر دنده درگیر). 

توصیه می‌شود که هر ۳۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر (بسته به مدل گیربکس) نیمی از روغن هیدرولیک گیربکس تعویض شده و در کارکردهای بالاتر (مثلا ۱۲۰ هزار) کل روغن ساکشن شود یا گیربکس باز شده و روغن کامل خالی شود و فیلتر از آلودگی پاک شود.

شیربرقی

3- ضعف شیرهای برقی و سوپاپ‌ها

عملکرد ضعیف شیرهای برقی یا خرابی واشرهای آب‌بندی سوپاپ‌های کنترل موجب جریان یافتن نادرست فشار روغن شده و موجب عملکرد نادرست سرووها می‌شود. اگر سرووها درست عمل نکنند (بیش از حد سریع چفت شده یا به کندی چفت شوند) صفحات و باندها نیز درست درگیر نشده و رفتار گیربکس همراه با ضربه خواهد بود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

4- رفتار ناصحیح با گیربکس

علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس میتواند این باشد. شیوه رفتار راننده با گیربکس نیز تاثیر بسزایی در بازخورد دریافتی از خود گیربکس دارد. در حقیقت گیربکس‌های اتوماتیک نیز همانند گیربکس‌های دستی قلق خاص خود را دارند. پیوسته نبودن فشار پای راننده ‌روی پدال گاز و گاز دادن‌های عصبی و نامنظم موجب گیجی گیربکس و سرگردانی آن در دنده‌های مختلف خواهد شد. این موضوع خصوصا در گیربکس‌های کنترل الکترونیکی که ECU دارند، فرم حادتری دارد چرا که ECU سعی می‌کند الگوی مشخصی برای رفتار راننده پیدا کند. 

گیجی گیربکس در بسیاری از موارد همراه با معکوس‌های نا‌بجا به دلیل فشار ناگهانی بر گاز و البته ضربه و افزایش دما همراه خواهد بود. باقی ماندن در موقعیت D در ترافیک‌ها نیز می‌تواند استهلاک گیربکس را بالا ببرد چرا که عموم گیربکس‌ها در ترافیک‌ها میان دنده‌های ۱ و ۲ سرگردان می‌شوند. در این شرایط بهتر است موقعیت سلکتور را ‌روی حالت تیپ ترونیک یا L1 (بسته به مدل گیربکس) ببرید تا گیربکس در یک دنده باقی بماند.

منبع:فیدراگستر

5- شل شدن اتصالات گیربکس

گیربکسی که مداوم تقه بزند و بلرزد و به مشکل آن رسیدگی نشود، به مرور اتصالات خود را شل و مستهلک می‌کند بنابراین بعد سرویس و تعمیر نیز حتی ممکن است ضربات آن ادامه پیدا کند. این استهلاک می‌تواند شامل خرابی دسته موتورها یا رام گیربکس شود. گاهی در شرایط حاد حتی ممکن است پیچ‌های پوسته تورک کانورتور نیز شل شود و رفتار گیربکس را خشن کند.

علت تقه زدن گیربکس اتومات در دنده عقب و تقه زدن دنده عقب

تقه زدن گیربکس هنگام دنده عقب مانند تقه زدن در دنده جلو است. هنگامی که ماشین روی دنده عقب قرار می‌گیرد، چرخ دنده‌های گیربکس با هم درگیر شده و قدرت را از موتور به لاستیک‌های ماشین منتقل میکنند. ولی این بار جهت چرخش دنده‌ها عکس حالت‌ دنده جلو است و به همین خاطر مسیر جریان پیدا کردن روغن با دفعات قبلی متفاوت و معکوس است و این تفاوت می‌تواند منجر به بروز مشکل در عملکرد گیربکس شود و اگر به موقع مراقبت‌های لازم برای گیربکس را انجام نداده‌ باشید منجر به تقه زدن در دنده عقب گیربکس می‌شود. برای تشخیص و عیب‌یابی دقیق حتما و سریعا به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا از شدت خسارت وارده به گیربکس کاسته شود.

تعمیر و رفع تقه زدن گیربکس انواع ماشین

رفع تقه زدن گیربکس در انواع ماشین نیاز به تشخیص دقیق مشکل ایجاد شده، دارد و ممکن است به تعویض یا تعمیر قطعات مختلف گیربکس نیاز باشد. تعمیرگاه هادیلو یکی از بامهارت ترین ها در رفع و تعمیر ایراداتی همچون تقه زدن ال ۹۰، تقه زدن جک s5، تقه زدن گیربکس برلیانس، تقه زدن مزدا 3، تقه زدن اریو ۱۶۰۰، تقه زدن ۲۰۷، تقه زدن سانتافه و تقه زدن سوناتا می باشد.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سرد بودن

تعمیر تقه زدن گیربکس اتومات هنگام سرد بودن مثل سایر مواقع تقه زدن است معمولا پس حتما به تعمیرگاه برای بررسی بیشتر مراجعه کنید. حتما توجه کنید که ایا تقه زدن هنگام سرد بودن خودرو رخ میدهد یا وقتی که موتور و گیربکس خودرو گرم شده است.

با راهکارهای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک آشنا شوید:

همانطور که پیش تر اشاره شد، هزینه تعمیرات گیربکس های اتوماتیک بسیار بالا است. از این رو، باید برای جلوگیری از هزینه سنگین تعمیرات، علاوه بر دانستن علت تقه زدن گیربکس، اطلاعات کاملی راجع به راهکارهای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک داشته باشید. از موثر ترین راهکار های افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک، می توان به رانندگی اصولی اشاره نمود. علاوه بر آن، انجام به موقع سرویس های دوره ای و تعویض به موقع روغن، موجب افزایش طول عمر جعبه دنده اتوماتیک می شود.

ناگفته نماند که استفاده از روغن گیربکس نامرغوب، سبب تقه زدن آریو 1600 و سایر خودروهای دنده اتوماتیک می شود. به همین دلیل، باید برای جلوگیری از تقه زدن در سربالایی به مراکز معتبر جهت سرویس دوره ای گیربکس مراجعه فرمایید.

تقه زدن گیربکس

منشاء تقه زدن گیربکس کجاست؟

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما منشاء تقه زدن سوناتا و یا حتی تقه زدن دنا پلاس، قطعات درون گیربکس است. زمانی که خودرو در حالت d یا درایو قرار می گیرد، چرخ دنده ها با سرعت بالا و لقی زیادی حرکت می کنند و در نتیجه صدای تقه زدن گیربکس در کابین به گوش می رسد.

البته نیازی نیست نگران باشید چرا که امروزه متخصصان می توانند مشکل تقه زدن سانتافه و اکثر خودروهای اتوماتیک را با کمترین هزینه برطرف کنند.

 توجه داشته باشید که عدم توجه به تقه زدن 207 و سایر خودروهای دنده اتوماتیک، می تواند مشکلات و هزینه های سنگینی را به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ننحوه رفع ایراد تقه زدن گیربکس بیشتر آشنا شوید.

نحوه تشخیص روغن گیربکس اتوماتیک مرغوب و مناسب چگونه می باشد؟

برای جلوگیری از بروز مشکل تقه زدن گیربکس دنا پلاس و سایر خودروهای دنده اتوماتیک، بایستی از روغن گیربکس مرغوب استفاده کنید. حال سوال اینجاست که روغن گیربکس مرغوب و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ از مهم ترین ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک مرغوب و با کیفیت، می توان به رنگ آن اشاره نمود. روغن گیربکس مرغوب دارای رنگ قرمز روشن و شفاف است. علاوه بر آن، روغن گیربکس با کیفیت، از غلظت مناسبی برخوردار می باشد. ناگفته نماند که استفاده از روغن گیربکس نامرغوب، موجب بروز مشکل تقه زدن مزدا 3 و خودروهای مجهز به جعبه دنده خودکار می شود.

اگر به تقه زدن گیربکس اهمیت ندهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

برای آن که بتوانید از تقه زدن ال 90 و بسیاری از خودروهای اتوماتیک جلوگیری کنید، بایستی اطلاعاتی راجع به علت تقه زدن گیربکس داشته باشید. البته عدم توجه به این مشکل، می تواند سبب از بین رفتن تمامی قطعات درون گیربکس، آسیب دیدن موتور و قسمت های مختلف آن و افزایش چندین برابری هزینه تعمیرات شود.

 علاوه بر آن، رفع نکردن مشکل تقه زدن گیربکس در شروع حرکت، سبب آسیب دیدن بسیاری از قطعات موتور همچون تسمه تایم و فلایویل می گردد. به همین دلیل، باید در زمان تقه زدن سانتافه یا سایر خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، به تعمیرگاه یا نمایندگی های معتبر مراجعه فرمایید.

برای رفع ایراد تقه زدن گیربکس، باید چه اقدامی انجام دهیم؟

برای رفع ایراد تقه زدن جک s5 و سایر خودروهای دنده اتوماتیک باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ این سوال ممکن است برای کاربران زیادی مطرح گردد.

برای رفع ایراد تقه زدن گیربکس خودروهای اتوماتیک، بایستی از انجام تمامی فعالیت های خودسرانه پرهیز کنید و به نمایندگی های مجاز یا تعمیرگاه های معتبر مراجعه فرمایید.

شما می توانید با مراجعه به تعمیرگاه معتبر ما، این مشکل را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید و اطلاعات ارزشمندی راجع به دلیل تقه زدن گیربکس کسب نمایید.

آیا خودمان می‌توانیم ایراد تقه زدن گیربکس را رفع کنیم؟

تشخیص علت تقه زدن گیربکس کاری تخصصی است که در موارد بسیار با دستگاه هم قابل تشخیص نیست و این مهارت و تجربه تعمیرکار ماهر است که علت دقیق این تقه زدن را پیدا کند. برای رفع تقه زدن گیربکس اتومات بهتر است به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید

هزینه رفع ایراد تقه زدن گیربکس و قیمت تعمیر تقه زدن گیربکس چقدر است؟

نمیتوان به طور دقیق هزینه را برآورد کرد چون بستگی به این دارد که علت تقه زدن گیربکس چه باشد و تعیین هزینه بعد از تشخیص علت زوزه کشیدن است.

 

تعمیر تقه زدن گیربکس چقدر زمان می‌برد؟

باز هم بستگی به علت این ایراد بستگی دارد برای مثال اگر مربوط به روغن گیربکس باشد، یک ساعت زمان نیاز دارد برای تعویض ولی اگر ایراد از داخل گیربکس باشد به دو روز زمان نیاز دارد.

کلام پایانی

همانطور که پیش تر اشاره شد، گیربکس های اتوماتیک از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برای دانستن علت تقه زدن ماشین ام وی ام x33 اسپرت و رفع این مشکل، پیشنهاد می شود فقط و فقط به مجموعه ما مراجعه فرمایید.

توجه داشته باشید که هرچقدر زودتر برای رفع ایراد تقه زدن گیربکس برلیانس اقدام کنید، قطعات خودرو شما دچار آسیب کمتری می شوند.

4.8/5 - (678 امتیاز)

۳۴ نظر

  • سلام
    کوییک اتومات دارم
    موقعی که ماشین سرده تو حرکت وقتی دنده عوض میشه تقه
    میزنی و صدا داره ولی گرم که میشه هیچ مشکلی نداره!!
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  • سلام سوناتا ۲۰۰۷ شش سیلندر دارم با کارکرد ۲۶۵۰۰۰
    میره تو دنده ۳ حالت اضطراری،، بست باطری برمیدارم دوباره جا میزارم خوب میشه
    شهرستان بیرجند هستم نمیتونم حضوری مزاهم بشم اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید

  • سلام.بتازگی ۲۰۶تیپ ۴دنده اتومات خریدم.گیربکس تو حالت اضطراری رفته و ماشین گاز میخوره ولی اصلا راه نمیره.رفتم تعویض روغنی و روغن گیربکس رو بازدید کرد و گفت روغن داره ولی روغنش قرمز بود مثل روغن هیدرولیک بود.آیا روغن گیربکس قرمز رنگ هستش؟یه خواهشی از اساتید و دوستان با تجربه داشتم که اشکال گیربکس ماشینم از چی هستش.ممنون میشم راهنماییم کنین تا هزینه سرسام‌آوری َرو دستم نمونه

  • سلام.اسپورتیج دارم تا خنکه موردی نداره .داغ میکنه گیریبکس تقه میزنه در ضمن وقتی گرم میشه ماشین میخواد شروع به حرکت کنه با تقه شروع میکنه.لطفا راهنمایی کنید؟

  • سلام من الذ۹۰ اتومات دارم در هنگام سرد بوند تقه می زند از یک به دو ولی مقداری خرکت مرد تقه نمی زند ایراد دار؟

  • سلام جکs5 اتومات دارم وقتی ماشین گرم میشه از حالت n به d میزارم ماشین تقه میزنه و نشانگر عدد دنده ۱ روی صفحه کیلومتر ۱ بار خاموش و روشن میشه و بعد ثابت میشه

    • سلام داداش ازمنم همین مشکلو داره از چی بود ماشین شما

    • بنده هم همین مشکلو دارم
      اگه کسی می دونه راهنمایی کنه لطفا‌

  • با سلام
    من جک s5 مدل ٩٩ دارم
    تو دنده عقب کند عمل میکنه و یکمی گاز می خواد میشه توضیح بدید

    • سلام مشکل ماشینتون حل شد
      برای من هم همین مشکل رو داره

  • سلام من برلیانس کراس دارم گیربکس نو کامل خریدم ولی هنوز ماشین هنگام حرکت گیربکس زوزه میکشه و هنگام حرکت تقه میزنه جدیدا دنده عقب هم یک صدای عجیب میده و تقه میزنه

  • سلام و خسته نباشید
    بنده ساندرو اتومات دارم در سر بالایی گاهی اوقات گیریکس تقه می زند و چراغ برق کیلومتر روشن می شود و وقتی از حالت اتومات بیرون میارم نشون نمیده توی دنده چند است و تعویض هم نمی کند و با همون دنده ادامه میدهد، فقط وقتی سوییچ رو خاموش و روشن میکنم و چراغ برق خاموش می شود از این حالت خارج می شود. لطفا بفرمایید مشکل کجاست

  • با سپاس فراوان، مطالب کاملی را درج نمودید.
    مشکل تقه زدن مزدا ۳ بود.
    حیف که در شهرستان هستم، و الا حتما به تعمیرگاه مجهز شما مراجعه می کردم.

  • سلامن من آریو ۱۶۰۰ دارم موقع ترمز کردن و برداشتن پا از روی ترمز صدای تقه ریز از گیربکس میاد علتش اگر بگید ممنون میشم

    • سلام من یه برلیانس دارم بعضی مواقع هنگام کم کردن سرعت از دنده ۲ به یک گیربکس یه تکه ریز میزنه ایراد از چی میتونه باشه روغن هم عوض کردم

  • سلام خودرو ۲۰۷ دارم مدل ۹۷ تازه خریدم وقتی از n به r میذارم دندرو تقه میزنه مالک قبلی میگفت روغن گیربکس رو تازه عوض کرده ایا مشکلی داره و اگر قابل حل شدنه هزینش چقدره

  • سلام.وقت بخیر.
    من نیو اکتیون ۲۰۱۴ دارم در حالت اتومات بین ۳ به ۴ ضربه خیلی بدی میزنه ولی وقتی رو حالت دستی میزارم بین ۳ به ۴ مشکلی نداره.ایراد کامپیوتری هست یا تعمیر مکانیکی ؟ متشکرم

  • سلام ماشین بنده سوناتا ۲۰۱۰ است تازه گرفتم وقتی سرد است از ۲ به ۱ تقه بدی میزند ولی وقتی امپر بالا میرود و گرم میشود هیچ موردی ندارد ممنون میشوم راهنمایی کنید

    • سلام‌ایا مشکل شما حل شد؟من سوناتا ۲۰۰۹دارم و وقتی سرد هست در کم شدن سرعت روی۳۵کیلومتر تقه میزه ولی وقتی گرم‌میشه رفع میشه یا تو‌حالت دستی تقه نمیرنه ممنون میشم کمکم کنید

  • سلام سوناتا ۲۰۱۰ تازه خریدم ماشین را استارت میزنیم و هنوز سرد است از ۲ به ۱ تقه بدی میزند ولی گرم که میشود موردی ندارد. مشکل چیست ؟

  • سلام خسته نباشید من اپتیما جی تی لاین دارم وقتی دنده رو داخل pمیندازم تقه میزنه و این تقه زدن هم همیشگی نیست مدل ماشین ۲۰۱۸هست کارکردش هم ۴۷تا روغن گیربکس هم تازه عوض کردم .

  • سلام وقت بخیر لیفان ۸۲۰ مدل ۹۶ و ۵۰ تا گرفتم
    دنده عقب که میذارم بعضی وقتا طوری تقه میزنه انگار گیریبکس میخاد کنده بشه از جاش
    ولی بعضی وقتا تقه نمیزنه
    جلو مشکلی نداشته
    فقط یه سری احساس کردم تو جلو رفتن ماشین حالت خلاصی پیدا کرد بعدش درست شد در حد ۳ ثانیه
    ممنونم راهنمایی کنید

    • سلام قبل پارک تو ان خلاص پا رو ترمز دستی رو بکشید بعد کشیدن دستی پارو ازروی پدال ترمزبردارید تا ماشین توقف کامل کنه و ثابت بمونه بعد اون دنده رو توپارک بگذارید دیگه تقه نمیخوره

  • سلام خودرو ام جی ۶ دارم مشکل من فقط روی D و R ماشین تقه میزنه ولی تو حرکت مشکل خاصی نداره دنده رو به جا عوض میکنه

    • باید برای بررسی خودرو ام جی ۶ به تعمیرگاه مراجعه کنید که دستگاه زده بشه

  • سلام
    خودرو جک s5 دارم چندروز پیش سردکن گیربکس معیوب شد آب وروغن قاطی کرد سرد کن وتعویض کردم ولی موقع گذاشتن به حالتDوR بعد از گاز دادن مکث کوچیکی میکنه حرکت میکنه ودر موقع تعویض دندنه تقه کوچیکی میزنه
    باتشکر از راهنمای شما

    • سلام
      باید چندبار روغن تعویض بشه که اب توی گیربکس نمونده باشه
      دبل کلاج خودرو هم دیده باید تعویض بشه
      موفق باشید

  • سلام جک جی ۵ مدل ۹۴ حدود ۳۰ روزه خریدم روعن گیربکس و ……. همرو تعویض کردم تست گیربکس هم رفتم سلامت بود ولی از ظهر امروز ماشینو تو دنده Rمیزارم تقه میزنه تو D مشکلی نداره میشه لطفا راهنماییم کنید

    • سلام دوست عزیز
      مشکل خودروتون به احتمال زیاد از خراب بودن سلکتور هستش
      برای عیب‌یابی دقیق‌تر حضوری تشریف بیارید در خدمتیم

  • سلام ، سانتافه ۲۰۱۵ دارم با کارکرد ۸۵ هزارتا – هنوز روغن گیربکس تعویض نکرده ام نمایندگی میگه سانتافه ۱۰۰ هزارتا تعویض میگردد . دنده عقب (R) که می گذارم گیربکس تقه میزند در دنده (D) هیچ مشکلی ندارد . البته در دنده عقب اگر اجازه دهم ماشین بر اثر وزن خودش درگیر شود تقه نمیزند ولی اگر گاز بدهم هر چه پر گاز تر باشد صدا تقه بلندتر است ، راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .

    • سلام دوست عزیز
      روغن گیربکس باید تعویض بشه هر ۴۰ هزارتا تقریبا پس حتما روغن گیربکس رو تعویض کنید.
      تقه زدن گیربکس خودروتون میتونه از لق بودن پلوس و یا لق بودن دف جلو باشه . حتما بررسی کنید و یا حضوری تشریف بیارید در خدمتتون هستیم.
      موفق باشید.

    • مجید عزیز
      من هم دقیقا همین مشکل رو دارم ، مشکل شما چگونه رفع شد ؟

    • سلام تویوتا کمری گرند ۶ اتومات دارم تازگیها به خاطر روغن ریزی جژئی به تشخیص مکانیک که از کاسه نمد هست گیربکس امد پایین بعداز تعویض کاسه نمد میل لنگ دوباره گربکس سرجایش نصب شد بعداز ان موقع حرکت مرتب بین یک ودو گیربکس تقه میخوره و وتا امروز درست نشده و روغن گیربکس رو تعویض نمودم باز هم رفع نشد لطفا راهنمایی لازم را بفرمایید اگر علت جزیی باشد شهرستانم مراجعه کنم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما