۵ نشانه تعویض تسمه تایم

۵ نشانه تعویض تسمه تایم

وقتی زمان تعویض تسمه تایم شما فرا می رسد، احتمالا متوجه خواهید شد که ماشین تان در حین رانندگی علائم غیرمعمول از خود نشان می دهد. شما باید بررسی تسمه تایم را جزء برنامه سرویس دوره ای موتور ماشین تان قرار دهید. در فواصل زمانی معین تسمه تایم تان را چشمی بررسی کنید و به دنبال نشانه های خوردگی و پارگی باشید. اگر ماشین تان در طول سفرهای اخیر دچار برخی مشکلات شده، شاید زمان آن رسیده که تسمه تایم تان را عوض کنید. در ادامه ۵ علامت زمان تعویض تسمه تایم را می بینید.

1 - دور موتور بد عمل می کند

اگر شما متوجه شدید وقتی دارید رانندگی می کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.

تعویض تسمه تایم

۲ - از بین رفتن دندانه ها

تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار مایل عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار مایل هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای ماشین خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.

3 - مشکلات استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند. این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد.

تعویض تسمه تایم

۴- مشکلات اگزوز

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

۵- پیشگیری بهتر از درمان است

قطعا بررسی منظم تسمه تایم برای اطمینان از سالم بودنش لازم است و باید مطمئن شد که بدون نیاز به تعویض، قادر به ادامه کار است. تعویض تسمه تایم بهتر از تعمیر آن است. شاید ایده خوبی نباشد که بخواهید تسمه تایم را به جای تعویض، تعمیر کنید، مگر اینکه فقط قرار باشد شما را تا خانه تان برساند. اگر عملا تسمه تایم شما پاره شود، صدمات جانبی که موتور شما خواهد دید بستگی به نوع موتور دارد. موتورهای حفاظت شده احتمالا بهتر می توانند تحت چنین شرایطی دوام بیاورند، چون در صورت پاره شدن تسمه تایم، به حالت خلاص در می آیند. در این صورت موتور شما به اندازه موتورهایی که اجزای شان باز و بدون محافظ است، کمتر آسیب می بیند. در صورتی که تسمه تایم موتورهای بدون حفاظ قطعات پاره شود، پیستون ها به سمت سوپاپ ها منحرف شده و احتمالا موتور آسیب می بیند.

منبع:فیدراگستر

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
4/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.