درباره خودروی تسلا مدل Y

درباره خودروی تسلا مدل Y

7 مطلب مهم در مورد تسلا مدل Y که باید بدانید

تسلا مدل Y سرانجام به دست مشتریان رسید و نه تنها سبد محصولات این برند را کامل کرد بلکه مدیرعامل تسلا امیدوار است مدل Y یک ساختارشکن دیگر باشد. این خودروساز مشهور می‌داند که کراس اوورهای کوچک‌تر و ارزان‌تر از مدل X همان چیزی است که مشتریان می‌خواهند و صنعت خودرو نیز به چنین محصولاتی احتیاج دارد.

تسلا

خودروهای الکتریکی به‌اندازه‌ی پیش‌بینی‌ها رشد نکرده‌اند اما کراس اوورهای الکتریکی می‌توانند بازی را تغییر دهند. تسلا معتقد است کراس اوور کامپکت مدل Y می‌تواند بازار خودروهای الکتریکی را متحول کند. در ادامه شما را با 7 نکته مهم درباره این خودرو آشنا می‌کنیم.

  • تریم ها: نسخه‌های بیشتری در راه‌اند
تسلا

اولین مدلی که عرضه می‌شود از نوع 5 نفره است. این خودرو از نوع برد بلند و چهار چرخ محرک می‌باشد و برخی نمونه‌ها نیز به دست مشتریان رسیده‌اند. این مدل برد 482 کیلومتری داشته و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن در 5.5 ثانیه ثبت می‌شود. مدل برد متوسط در سال 2021 و با شعاع حرکتی 370 کیلومتر و شتاب 5.9 ثانیه و البته قیمت کمتر عرضه خواهد شد. پکیج ردیف سوم صندلی‌ها نیز در همان سال معرفی خواهد شد و گزینه دو موتوره چهار چرخ محرک هم در دسترس خواهد بود. بنا به گفته تسلا، مدل پرفورمنس شتاب 3.5 ثانیه‌ای خواهد داشت.

  • پرفورمنس: خودرویی بسیار سریع
تسلا

تسلا می‌گوید مدل استاندارد این کراس اوور شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.5 ثانیه‌ای داشته و شتاب نسخه پرفورمنس به 3.5 ثانیه می‌رسد. هم‌اکنون درگ تایمز مدل Y خود را تحویل گرفته و نشان داده که مدل پرفورمنس دیفرانسیل عقب شتاب 3.79 ثانیه‌ای دارد. البته یک یوتیوبر دیگر هم توانسته شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.3 ثانیه‌ای و شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت 8.12 ثانیه‌ای را ثبت کند.

  • ابعاد و فضا: بزرگ‌تر از تسلا مدل 3
تسلا

مدل Y از پلتفرم تسلا مدل 3 استفاده می‌کند اما تناسبات این خودرو کاملاً متفاوت است. این خودرو طویل‌تر و پهن‌تر از برادر سدان خود است. همچنین فاصله بین چرخ های روبرویی نیز افزایش داشته و همین موضوع درباره فاصله بین محورها هم صدق می‌کند. مدل Y فاصله بیشتری از سطح زمین نیز داشته و مهم‌تر اینکه ارتفاعش نیز بیشتر است. نتیجه‌ی این کار ایجاد فضای پا و سر بیشتر در بخش عقب کابین است.

  • شعاع حرکتی: خوب حتی در هوای سرد
تسلا

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی افت برد آن‌ها در هوای سرد است. باتری‌ها با کاهش شدید دما عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهند اما مدل Y دارای ویژگی‌ای است که پیش از این در مدل 3، S و X دیده نشده و آن پمپ گرماست. این پمپ باعث گرم شدن باتری نمی‌شود بلکه نیاز به عناصر گرمایی سنتی برای بالا بردن دمای کابین را حذف می‌کند. نقطه‌ضعف استفاده از سیستم گرمایی الکتریکی این است که قدرت بیشتری از باتری را می‌گیرد. پمپ گرما هوای گرم تولیدی را به مخزن فرستاده و مایع خنک‌کننده گرم شده و به کابین فرستاده می‌شود. این سیستم از مزیت نقطه‌جوش پایین مایع خنک‌کننده برای انتقال مؤثر گرما استفاده می‌کند. این اولین باری نیست که چنین سیستمی بکار می‌رود اما تسلا استفاده هوشمندانه‌ای از آن داشته است.

  • تولید: عمل به وعده‌ها
تسلا

ایلان ماسک عادت به تخمین خوش‌بینانه آمار تولید و فروش دارد. برای مثال او در سال 2016 انتظار داشت تعداد 500 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 2018 بسازد اما حدود نیمی از این هدف محقق شد. در اوایل سال پیش او ادعا کرد تسلا 500 هزار دستگاه خودرو را می‌سازد اما سریعاً این عدد را به 400 هزار دستگاه اصلاح کرد. در آن سال تسلا 367,500 خودرو را فروخت. البته سال پیش تسلا رکورد زد و مدل 3 هم با استقبال خوبی روبرو شد.

در ماه فوریه تسلا گفت اگر مشتریان نسخه هفت‌نفره مدل Y خواهان نسخه پنج‌نفره باشند خودروی خود را زودتر تحویل می‌گیرند. این امر نشان می‌دهد تسلا مدل Y پنج‌نفره سریع‌تر تولید و فروخته می‌شود. تسلا هم‌اکنون وارد قلمروی جدیدی شده و مردم هم از طرفی منتظر مدل‌های ارزان‌تر هستند.

  • سطح اتوماسیون: خودران کامل (اما نه دقیقاً)
تسلا

در وب‌سایت تسلا آمده است: “مدل Y قابلیت خودران کامل را خواهد داشت و بسته به مجوزهای مربوطه خواهد توانست به‌صورت خودکار در خیابان‌های شهری و بزرگراه‌ها حرکت کند.” البته باید گفت منظور از خودران یعنی دست شما روی فرمان باشد اما تسلا می‌گوید خودران کامل در اکثر اوقات بوده و اگر نیاز بود راننده باید کنترل خودرو را به دست گیرد. شما هم‌اکنون می‌توانید مدل Y را با سیستم خودران کامل سفارش دهید اما به نظر می‌رسد باید قبل از آن از صدور مجوزهای مربوطه اطمینان حاصل کرد.

  • قیمت: ارزان نیست!
تسلا

مدل برد بلند تسلا مدل Y قیمت پایه 52,990 دلاری پیش از اعمال مشوق‌ها را دارد. مدل پرفورمنس هم با بهای 60,990 دلار عرضه می‌شود. تمامی رنگ‌ها به‌جز رنگ سفید بهای 1000 دلاری داشته ولی رینگ‌های 19 اینچی به‌صورت استاندارد وجود دارد. کابین خودروها نیز به‌صورت استاندارد با رنگ مشکی عرضه می‌شود اما آپشن سفید 1000 دلاری هم در دسترس بوده و طراحی هفت‌نفره نیز آپشنی 3 هزار دلاری است. قابلیت خودران کامل هم 7 هزار دلار دیگر بر قیمت خودرو می‌افزاید.

منبع: پدال
امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه تماس با ما