خراب شدن دسته موتور

خراب شدن دسته موتور

دسته موتور از جمله قطعاتی است که بسیار در عملکرد و تعادل خودرو تاثیر به سزایی دارد و حتما باید مراقب بود تا به محض بروز هر گونه علایم خراب شدن دسته موتور، اقدامات مناسب را انجام داد تا عملکرد خودرو دچار مشکل نشود و از بروز مشکلات جدی بعدی جلوگیزی شود. در این مقاله ابتدا یک آشنایی مختصر با عملکرد دسته موتور پیدا خواهید کرد و در ادامه علایم خرابی دسته موتور گیربکس اتوماتیک و علایم خرابی دسته گیربکس و نیز تعمیر دسته موتور را خواهید دید .

عملکرد دسته موتور

دسته موتور قطعه ای است نگهدارنده که بین موتور و شاسی و یا بین گیربکس و شاسی خودرو قرار می گیرد. وظیفه این قطعه تحمل وزن مجموعه موتور و گیربکس و همچنین دفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور و یا عبور از ناهمواری ها و البته دفع نیرو گشتاوری است که موتور به هنگام کار کردن ایجاد می کند. هر خودرو دارای چندین عدد دسته موتور است.

علائم خرابی دسته گیربکس پراید و علائم خرابی دسته موتور پراید

خرابی دسته گیربکس پراید یکی از موارد بسیار شایع در مراجعه به تعمیرگاه گیربکس است. معمولا علائم خرابی دسته گیربکس پراید شامل لرزش دسته موتور و پارگی درست موتور پراید است که راننده با آن مواجه میشود. خصوصا علائم خرابی دسته موتور پراید مانند سایر خودروها ممکن است با سرایر خرابی ها ترکیب شود و منجر به استهلاک بیشتر شود.

خراب شدن دسته موتور

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن یک ماشین اتوماتیک سالم نیازمند رسیدگی مداوم است پس:

  • حتما به علایمی مثل تقه زدن گیربکس، زوزه کشیدن جعبه دنده، گاز هرز خوردن و … ماشین توجه داشته باشید و هرگونه تغییر در صدا و سرعت و تعویض دنده و دور موتور را جدی بگیرید چرا که ادامه رانندگی با گیربکس معیوب قطعا موجب آسیب بیش‌تری به گیربکس و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالا برای شما می‌شود. پس در اولین فرصت  در صورت دیدن علایم مشکل در گیربکس اتوماتیک خود به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
  • در فواصل توصیه شده حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس با دستگاه  اقدام کنید و در صورت کم شدن سطح روغن و نشتی روغن گیربکس خود، حتما به دنبال علت نشتی روغن باشید.
  • سعی کنید تا ملاحظات مربوط به رانندگی با گیربکس اتوماتیک را رعایت کنید که می‌توانید در مقلات سایت با آنها آشنا شوید.
  • برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو مراجعه کنید.

علائم خرابی دسته موتور گیربکس اتومات

  1. علامت اصلی خراب شدن دسته موتور احساس لرزش قابل توجه در خودرو است به طوری که سرنشینان خودرو به وضوح آن را احساس میکنند. این لرزش حتی در دسته دنده و پدال‌های گاز و کلاچ هم قابل مشاهده است.
  2. پارگی دسته موتور زیر گیربکس منجر به بد جا رفتن دنده‌ها و گیرکردن دنده‌ها درون یکدیگر میشود خصوصا در خودروهای گیربکس اتوماتیک و یا خراب شدن تنظیم پدال کلاچ در خودروهای دستی.
  3. در صورت پارگی دسته موتور ارتفاع موتور از سطح زمین کمتر می‌شود و موتور به سمت پایین کشیده می‌شود.
  4. شنیدن صدا از موتور خصوصا هنگام عبور از دست‌اندازها.

علائم خرابی دسته موتور گیربکس اتومات را حتما جدی بگیرید تا در آینده با خسارت بیشتر مواجه نشوید و خودروی شما دچار استهلاک نشود

علائم خرابی دسته گیربکس پژو 405 و علائم خرابی دسته گیربکس پژو 405

از جمله موارد قابل تشخیص که میتوان به آن اشاره کرد شنیدن صدای لرزش گیربکس و یا موتور است. علائم خرابی دسته گیربکس پژو ۲۰۶ و علائم خرابی دسته گیربکس پژو 405 مانند هم هستند پس دقت کنید که هر گونه صدای لرزش در خودرو را جدی بگیرید و سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

علت خراب شدن و پاره شدن دسته موتور گیربکس

  1. فشار بیش از اندازه وارد شدن به موتور خصوصا داشتن سرعت بالا در دست‌اندازهای و یا تیک آف کشیدن.
  2. نامرغوب بودن جنس دسته موتور.
  3. تنظیم نبودن قطعه دسته موتور و درست جا ننداختن آن بعد از تعمیرات خودرو.
  4. تنظیم نبودن سیستیم تعلیق و شاسی و جلوبندی خودرو به طوری که در هنگام حرکت باعث انتقال ضربه به دسته موتور می‌شوند.
  5. فرسوده شدن دسته موتور.

پیشگیری از خراب شدن دسته موتور

به منظور پیشگیری از خرابی دسته موتور ساده کار بررسی به موقع موتور است به لحاظ ارتفاع و یا ایجاد لرزش. برای تست سلامت دسته موتورها در خودروهای دنده دستی باید یک نفر خودرو را در ترمز دستی قفل کرده سپس در دنده 1 و دنده عقب به منظور وارد آوردن فشار در جهات مختلف نیم کلاچ کند و نفر دوم بصورت همزمان رفتار و میزان له شدگی لاستیک دسته موتور یا بازی جک دسته موتورهای روغنی و بادی را بررسی کند. این کار در خودورهای گیربکس اتوماتیک با جابه جا کردن گیربکس بین دنده درایو و دنده عقب انجام می‌گیرد.

توجه داشته باشید هرگونه بریدگی و ترک هرچند کوچک بر روی دسته موتورهای لاستیکی به معنای سر آمدن موعد تعویض آن ها است و پیش از ان که این مشل به معضل زمین گیر شدن شما بیانجامد نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

تعویض دسته دنده موتور گیربکس اتومات

در صورت مشاهده هر گونه علامت خرابی در دسته دنده حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید چرا که اقدام دیر هنگام ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتر در ناحیه موتور و گیربکس گردد که در این اوضاع اقتصادی منجر به تحمیل هزینه گزاف به مالک خودرو میگردد.

آیا خودمان می‌توانیم دسته موتورگیربکس اتومات را تعویض کنیم؟

این نکته را در نظر داشته باشید که عملکرد دسته موتور بر عملکرد موتور و گیربکس بسیار تاثیر گذار است پس توصیه ما این است که حتما این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید. 

هزینه تعویض دسته گیربکس و هزینه تعمیر دسته موتور گیربکس چقدر است؟

به نسبت هر خودرو میتوان گفت که تعویض دسته موتور هزینه کمی دارد و منجر به تحمیل هزینه زیاد به مالک نمی‌شود. اگر برای تعویض آن دیر اقدام کنید قطعا منجر به صدمات بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر می‌گردد.

چقدر تعویض دسته موتور گیربکس زمان می‌برد؟

تعویض دسته گیربکس به زمان زیادی نیاز ندارد و تقریبا یک ساعت طول میشکد تا شما بتوانید خودرویتان را سالم از تعمیرکار تحویل بگیرید. 

4.8/5 - (6 امتیاز)

۲ نظر

  • سلام . من یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دارم که پیچ های نگهدارنده دسته موتور آن به سیلندر ( دسته موتوری که در قسمت بالای موتور و زیر کاپوت قرار گرفته است ) شکستند ولی دسته موتور سالم بود. علت شکستگی پیچ ها می تواند رانندگی با سرعت زیاد روی موانع بزرگ جاده باشد؟
    در صورت خرابی بخشی از شیارهای جاپیچ های روی سیلندر چه کاری انجام دهم که تعمیر ایمن و قابل اطمینان باشد؟

    • سلام
      علت خراب شدن دسته موتور میتواند رانندگی با سرعت زیاد و شتاب بالا باشد خصوصا وقتی با سرعت از روی موانع عبور میکنید.
      باید حتما دسته موتور پژو ۲۰۶ شما از نزدیک بررسی شود تا بتوان در مورد میزان خرابی و راه حل رفع ان تصمیم درست گرفت. با تعمیرگاه
      هادیلو تماس بگیرید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.