تعویض تسمه دینام

تعویض تسمه دینام

یکی از قطعاتی که در خودرو بسیار کاربردی است و باید همواره از سلامت آن آگاه بود، تسمه دینام یا تسمه پروانه خودرو است. این تسمه در حقیقت وظیفه انتقال قدرت موتور به قطعاتی همچون دینام، واتر پمپ، سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک را بر عهده دارد و با استفاده از قدرت دورانی موتور، این قطعات را به حرکت وا میدارد. تسمه دینام و تسمه پروانه باید به طور مرتب بازبینی و در صورت نیاز تعویض گردند. در ادامه ما در رابطه با این قطعه توضیحات بیشتری خواهیم داد و زمان تعویض تسمه دینام و پروانه را شرح می دهیم.

تسمه دینام چیست؟

اگر درب محفظه موتور یا همان کاپوت خودرو را بالا بزنید، در قسمت جلویی موتور، توجه شما به تعدادی تسمه جلب خواهد شد که وظایف مختلفی را بر عهده دارند. بسته به نوع خودرو، این تسمه ها می تواند تعدادشان متفاوت باشد. معمولا در اکثر خودرو ها تعداد تسمه هایی که در قسمت جلویی خودرو تعبیه شده اند بیش از دو مورد نیست که یکی از آن ها برای چرخاندن دینام و دیگری برای چرخاندان کمپرسور تهیه هوا، فرمان هیدرولیک و واتر پمپ می باشد. در برخی خودروها نیز تمام این وظایف را تنها یک تسمه انجام می دهد که دینام نیز با همان یک تسمه می چرخد.

این تسمه ها با اولین استارت و همگام با روشن شدن خودرو شروع به چرخش نموده و قطعاتی که به آن ها متصل شده اند را به حرکت وادار می کنند. تسمه دینام باعث به حرکت در آمدن دینام خودرو و تبدیل نیروی حرکتی موتور به نیروی الکتریکی می شود که در نهایت این نیرو به باتری انتقال پیدا کرده و سبب شارژ شدن آن می شود. تسمه پروانه که می تواند از تسمه دینام جدا باشد یا به همراه آن باشد، باعث به حرکت درآوردن پروانه خودرو در قسمت جلویی (معمولا در برخی خودروها برای خنک کردن موتور کاربرد دارد.) و سایر قطعاتی که گفته شد، به کار می رود.

اگر هر کدام از این تسمه ها، دچار مشکل یا پارگی شوند، باعث ایجاد ایراداتی در خودرو می شوند که باید هر چه زودتر رفع گردند. در غیر اینصورت منجر به صدمات جدی به خودرو خواهند شد. در ادامه به این موارد اشاره کرده و زمان تعویض تسمه پروانه یا تسمه دینام را عنوان خواهیم نمود.

تسمه دینام

زمان تعویض تسمه دینام و پروانه

پارگی تسمه دینام و تسمه پروانه سریعا در خودرو ایجاد مشکلاتی می کنند که راننده را مجبور به متوقف ساختن خودرو و تعویض تسمه آسیب دیده می کند. در زیر ما به چند مورد از علائم و نشانه هایی که به معنی پارگی و آسیب دیدن کلی تسمه دینام و پروانه می شوند، اشاره کرده ایم که در صورت بروز هر یک از این موارد، باید سریعا تسمه ها را چک و بازبینی نمایید:

  1. تسمه دینام باعث چرخاندن دینام و شارژ باتری می شود، در صورت آسیب دیدن آن باتری شارژ نخواهد شد و معمولا چراغ باتری در پشت آمپر روشن می گردد.
  2. پارگی تسمه پروانه باعث از کار افتادن واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور می گردد. به این ترتیب، خودرو به سرعت داغ شده و جوش می آورد.
  3. شل شدن تسمه پروانه سبب ایجاد اشکال در کنترل فرمان هیدرولیک خواهد شد.
تسمه دینام

نمونه ای از موتور همراه با یک تسمه دینام و یک تسمه پروانه

موارد بالا، جزو بارز ترین نشانه های ایجاد اشکال در تسمه دینام و پروانه می باشند که عدم توجه به آن ها می تواند باعث ایجاد خسارات بسیار سنگین به خودرو شود. پس اگر هر کدام از این موارد برای خودروی شما پیش آمد، توصیه می کنیم حتما تسمه های خودرو را مورد بازبینی قرار دهید.

برای تعویض تسمه دینام و پروانه، زمان مشخصی تعیین نشده است و نمی توان قطعا گفت که پس از طی چند کیلومتر باید این تسمه ها تعویض گردند. تشخیص زمان تعویض این تسمه ها یک امر کاملا تجربی بوده و باید خود تسمه بازدید شود. اما به طور کلی اگر هر یک از نشانه های زیر را در تسمه و خودروی خود مشاهده نمودید، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به تهیه و تعویض یک تسمه جدید اقدام نمایید.

  • وجود نشان پارگی، خورده شدگی، سائیدگی و خشک شدگی در کل طول تسمه
  • پیدا کردن خاصیت کشسانی در تسمه
  • چرب شدن تسمه
  • شنیده شدن صدایی شبیه به جیر جیر از بخش موتور
  • نداشتن کنترل مناسب بر فرمان
  • عدم کارکرد صحیح کولر و تهویه مطبوع

پاره شدن تسمه که منجر به برخورد پیستون با سوپاپ ها می شود، معمولا با صدایی همراه است. البته در خودروهایی مانند موتورهای سری قبل پراید این پارگی فقط خاموشی موتور خودرو را به دنبال دارد. زمانی که عمر تسمه تایم به پایان برسد و یا پارگی در آن رخ دهد عملکرد به موقع و صحیح سوپاپ ها مختل خواهد شد و سوخت و هوا درزمان مناسب وارد سیلندر نمی شوند و یا باز و بسته شدن سوپاپ ها به درستی و به میزان کافی انجام نمی گیرد و در نتیجه  در کارکرد پیشرانه اثر منفی چشم گیری خواهد گذاشت.

تسمه دینام

تفاوت میان تسمه فرسوده و تسمه خوب

امتیاز دهید post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.